183 elektryczne Solarisy już na ulicach Oslo

16 kwietnia br., nastąpiło oficjalne włączenie 183 przegubowych Solarisów Urbino 18,75 electric do floty autobusowej Oslo. Solaris zrealizował tym samym największe dotąd jednorazowe, zamówienie na pojazdy bateryjne. Wartość kontraktu, podpisanego w styczniu 2022 roku wynosi około 100 mln euro.

Przewoźnikiem obsługującym linie, na które zostaną skierowane nowe Urbino 18,75 electric, jest Unibuss AS. Imponująca flota 183 elektrycznych przegubowców będzie stacjonowała w nowo powstałym obiekcie w Stubberud w Oslo. Przegubowe Urbino 18,75 electric zostaną skierowane na najbardziej zatłoczone linie w Norwegii: 20, 21, 31 i 37, z których każdego dnia korzysta blisko 150 000 osób. Od teraz będą one mogły korzystać z cichej i w pełni bezemisyjnej  podróży nowoczesnymi autobusami elektrycznymi.

Dzięki takim inwestycjom Oslo jest coraz bliższe stania się pierwszym miastem na świecie z 100% bezemisyjnym transportem publicznym! Co więcej, wszystko wskazuje na to, że cel całkowicie bezemisyjnej komunikacji miejskiej, jaki postawiła przed sobą metropolia, zostanie osiągnięty 5 lat szybciej, niż przewidywano.

Zakończyliśmy właśnie dostawy największego w historii naszej firmy kontraktu na autobusy elektryczne. Fakt, że będą jeździć właśnie po ulicach Oslo, miasta, które już wkrótce będzie posiadało całkowicie bezemisyjny system transportu publicznego, to dla nas szczególny powód do dumy. Dziękujemy Unibuss AS za zaufanie! – podkreślił Sverre Skaar, Dyrektor Zarządzający spółki Solaris Norge AS.

Jako Unibuss AS jesteśmy naprawdę zadowoleni z dostawy autobusów do tego imponującego projektu, który jest dla nas prawdziwym kamieniem milowym na drodze do osiągnięcia naszego celu: posiadania w 100% elektrycznych autobusów miejskich w naszej flocie do połowy 2025 roku. Solaris wykonał gruntowną i solidną pracę, dostarczając całe zamówienie dokładnie na czas rozpoczęcia działalności (16 kwietnia 2023) i to w bardzo wymagającym środowisku łańcucha dostaw. Teraz liczymy na to, że lokalny norweski zespół Solaris Norge będzie utrzymywał i serwisował autobusy w doskonały sposób, ponieważ mamy przed sobą kolejne 12 lat współpracy. Nie mogę się doczekać! – powiedział Henrik Anderberg, dyrektor techniczny Unibuss AS.

Urbino 18,75 electric zostały wyposażone w baterie nowej generacji o bardzo dużej pojemności – ponad 520 kWh. Ich ładowanie odbywa się przy pomocy złączy typu plug in. Centralny silnik trakcyjny o mocy 240 kW zapewnia płynne przyspieszenie i cichą pracę każdego z pojazdów. Długość pojazdów wynosi 18,75 m, czyli o 75 cm więcej niż w standardowym przegubowym modelu marki Solaris. Zwiększona przestrzeń wewnątrz autobusu umożliwiła umieszczenie na pokładzie aż trzech zatoczek dla osób niepełnosprawnych, przy zachowanej pojemności pasażerskiej 138 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących.

Kierowcy korzystają z rozwiązań automatycznego wsparcia, zwiększających komfort i bezpieczeństwo jazdy, takich jak Mobileye czy kamery w miejscu klasycznych lusterek. Ponadto w każdym z elektrycznych Urbino dostępne są systemy kamer szerokokątnych, które łączą obraz w 360-stopniowy widok z lotu ptaka. Gwarantuje to prowadzącemu jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa. Ponadto w autobusach dostępny jest czujnik zmierzchu i deszczu, a także rozwiązanie automatycznie wykrywające zmęczenie kierowcy. E-busy zostały wyposażone w specjalny skandynawski pakiet izolacji termicznej, związany m.in. z zastosowaniem dodatkowej izolacji ścian bocznych i sufitu oraz podwozia w okolicy nadkoli, podwójnych szyby boczne, a także mat grzewczych zamontowanych w podłodze w obszarze drzwi wejściowych. Urbino 18,75 electric jest ponadto przystosowane do zastosowania łańcuchów śniegowych.

Historia współpracy Solarisa i Unibuss AS sięga 2006 roku. Od tego czasu przewoźnik zamówił ponad 400 autobusów producenta. W całej Norwegii kursuje już ponad 700 pojazdów marki Solaris.

Check Also

PEVO Index | 6,5 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce na koniec I kwartału 2024 r.

Na koniec marca 2024 r. łączna liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów całkowicie elektrycznych (BEV) wynosiła …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.