Brytyjska sieć supermarketów Sainsbury’s została pierwszym na świecie użytkownikiem, który odebrał prototypową naczepę chłodniczą ze specjalnie opracowanym agregatem Carrier Transicold wykorzystującym naturalny czynnik. Otworzyła w ten sposób nowy rozdział w transporcie chłodniczym, gdyż dwutlenek węgla (CO2) zastosowany w roli czynnika chłodniczego w prototypowym, przeznaczonym do naczep agregacie ma potencjał tworzenia efektu cieplarnianego (ang. GWP – Global Warming Potential) równy 1. Carrier Transicold, działając w Polsce jako Carrier Transicold Polska Sp. z o.o. wspiera transport ładunków w kontrolowanej temperaturze poprzez kompletną ofertę agregatów chłodniczych do pojazdów i kontenerów. Jest częścią UTC Building & Industrial Systems, która wchodzi w skład United Technologies Corp. (NYSE: UTX).
Jest to pierwszy z puli trzech pojazdów, jakie mają w tym roku uzupełnić flotę Sainsbury’s w ramach trzyletniego programu testów praktycznych. Stanowi rozwinięcie idei zastosowania w naczepie zmodyfikowanej wersji agregatu kontenerowego Carrier Transicold NaturaLINE™. Tak wyposażona naczepa była pierwszym pojazdem na świecie wykorzystującym czynnik naturalny, a jej próbna eksploatacja prowadzona przez Sainsbury’s zakończyły się sukcesem.
Najnowszy prototyp korzysta z zawansowanej technologii agregatów NaturaLINE zaadaptowanej do typowego agregatu naczepowego Vector. Zastosowano opatentowany napęd elektryczny E-Drive™, występujący w gamie Vectorów. Nowością jest wykorzystanie w obiegu zamkniętym dwutlenku węgla, oznakowanego jako czynnik R744.
„Dostawa pierwszej naczepy ze specjalnie opracowanym agregatem z czynnikiem naturalnym to kamień milowy w rozwoju drogowego transportu chłodniczego opartego o CO2,” powiedział David Appel, prezydent Carrier Transicold & Refrigeration Systems. „W naszej wizji pojazdy wykorzystujące naturalny czynnik chłodniczy zajmują kluczowe miejsce. Dziś, przy wsparciu jednego z naszych największych, europejskich klientów poczyniliśmy następny krok ku jej realizacji.”
CO2 jest bezpiecznym gazem, który nie niszczy warstwy ozonowej i ma GWP=1. Stanowi to o jego olbrzymiej przewadze nad wszystkimi pozostałymi czynnikami chłodniczymi. Jego GWP jest niższe również w odniesieniu do innych czynników pochodzenia naturalnego, takich jak propan czy amoniak.
„Jesteśmy podekscytowani bliską współpracą z Carrierem, firmą która wyszła z tym pomysłem,” dodał Gary King, menedżer projektu ze strony Sainsbury’s. „Siła prototypowej naczepy Carrier Transicold tkwi w całkowitym wyeliminowaniu F-gazów poprzez użycie czynnika naturalnego. Pomoże nam to osiągnąć ambitne cele w ochronie środowiska, a jednocześnie stanowi potężny skok w zrównoważonym rozwoju całego łańcucha chłodniczego.”
Sainsbury’s ma wiodącą pozycję w testach nowych produktów Carrier Transiclod w zwykłej, codziennej pracy przy dostawach sklepowych. Od momentu rozpoczęcia pierwszych prób z agregatem NaturaLINE w 2013 r., zainteresowanie stosowaniem naturalnych czynników chłodniczych w transporcie wzrosło.
Pionierskie trzy prototypowe naczepy, które właśnie rozpoczynają pracę w Sainsbury’s to 3-osiowe chłodnie o długości 13,6 m, wyprodukowane w Wielkiej Brytanii przez firmę Gray & Adams. Agregaty zostały zainstalowane przez zespół amerykańskich specjalistów z firmy Carrier Transicold, przy wsparciu techników z Carrier Transicold North West w Liverpoolu.

Sainsburys has become the first customer in the world to take delivery of Carrier Transicolds prototype natural refrigerant trailer unit.