Home / Aktualności / Autonomiczny Future Bus
IAA Preview 2016 Daimler Buses; Mercedes-Benz Future Bus mit CityPilot / IAA Preview 2016 Daimler Buses; Mercedes-Benz Future Bus with CityPilot

Autonomiczny Future Bus

W Amsterdamie odbyła się światowa premiera prototypu miejskiego autobusu przystosowanego do funkcjonowania w systemie autonomicznej komunikacji. Mercdes-Benz zmienia oblicze środka transportu publicznego.

Future Bus z funkcją CityPilot jest dziełem do wykonania, którego wykorzystano szereg rozwiązań pochodzących z platformy pionierskich technologii Mercedesa.  Doskonalenie systemu autonomicznego prowadzenie pojazdu (autobusu) zdaniem producenta przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowych, wydajności oraz komfortu przewozów pasażerskich. Future Bus wydaje się być realną ofertą dla przyszłościowego autobusu miejskiego.

CityPilot opiera się na systemie autonomicznej jazdy, który dwa lata temu został zaprezentowany w ciężarówce Mercedes-Benz Actros. Producent dodaje, że wraz z ciągłym rozwojem tego rozwiązanie będzie on miał coraz szersze zastosowanie. Ukoronowaniem ma być stworzenie systemu dedykowanego do ruchu miejskiego, który ma umożliwić całkowitą automatyzację środków transportu, w szczególności autobusów.

CityPilot rozpoznaje sygnalizację świetlną, komunikuje się z nią i współpracuje z punktami kontrolnymi inteligentnych systemów transportowych. Może on również rozpoznać przeszkody, pieszych na drodze i w razie potrzeby uruchomić hamulec. System jest w stanie prowadzić pojazd także przez tunele. Kilkanaście kamer monitoruje drogę i otoczenie, podczas gdy systemy radarowe oparte na częstotliwościach długiego i krótkiego zasięgu stale sprawdzają trasę przejazdu. Całość spina GPS. Dzięki fuzji danych, wszystkie otrzymane informacje umożliwiają tworzenie bardzo dokładnego obrazu sytuacji i umożliwia magistrali systemu planowanie trasy przejazdu i postojów z dokładnością do kilku centymetrów. To już działa w praktyce, o czym świadczy prapremierowy pokaz CityPilot na wymagającym szlaku obejmującego dystans prawie 20 km z dużą liczbą ostrych zakrętów, tuneli, przystanków autobusowych i wysokie prędkości drogowe autobusu miejskiego.

Poprawa bezpieczeństwa wynika m.in. z odciążenia kierowcy w wykonywaniu monotonnych czynności powodujących jego zmęczenie i dekoncentrację. Automatyczne systemy odmienią rolę kierowcy autobusu, którego praca stanie lżejsza, ale także bardziej niż dotychczas ukierunkowana na potrzeby pasażera. Znalazło to odzwierciedlenie w projekcie miejsca pracy kierowcy wtopionego niejako w przestrzeń pasażerską autobusu. Wnętrze ma zapewnić pasażerom relaks, dlatego elementy jego wyposażenia naśladują naturę. Poręcze przypominają drzewa, których korony sięgają sufitu.

Future Bus w czasie premiery był napędzany silnikiem o zapłonie samoczynnym jednak jego konstrukcja przewiduje zastosowanie układów napędowych różnego typu w tym elektryczne.

Pierwsza regularna próba eksploatacyjna autonomicznego Mercedesa odbędzie się na największej europejskiej sieci BRT, w Holandii. Pojazd trafi na linię łączącą amsterdamskie lotnisko Schiphol z miejscowością Haarlem. Trasa o długości 20 km będzie prawdziwym wyzwaniem dla, CityPilota ponieważ jest dosyć kręta i przechodzi przez kilka tuneli napotykając liczne skrzyżowania z sygnalizacją świetlną.

 

Check Also

Scania w pionierskim studium wykonalności e-dróg

Scania weźmie udział w brytyjskim studium wykonalności dotyczącym eksploatacji pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystujących …