Bosch umacnia segment samochodów użytkowych i pojazdów off-road tworząc odrębną jednostkę organizacyjną
Gdy kilka lat temu zarząd Bosch intensywnie analizował nowe strategiczne obszary działalności, dział Commercial Vehicle & Off-Road (CVO) wydawał się początkowo jedynie obiecującym pomysłem. Badania rynkowe wykazały jednak, że ma on znacznie większy potencjał. Segment ten – obejmujący samochody ciężarowe, maszyny budowlane o mocy 4000 KM, wózki widłowe, a nawet żniwiarki – kryje w sobie miliardowy potencjał wzrostu. Czy to w krajach, w których zaostrzają się wymogi związane z ochroną środowiska i bezpieczeństwem czy też w regionach rozwijających się, w których niedługo powstaną wielkie metropolie.
Jednak do tej pory Bosch nie mógł w pełni wykorzystać istniejącego potencjału rynkowego ze względu na swoją strukturę organizacyjną. Działy branżowe, mające swoje cele i zadania, w większości nie były w stanie przygotować dla klientów CVO oferty w pełni dostosowanej do ich potrzeb. Dlatego na początku tego roku utworzono nową jednostkę organizacyjną dedykowaną segmentowi Commercial Vehicle & Off-Road.
Uwaga pracowników tej jednostki jest skoncentrowana nie tylko na dużych klientach, lecz na tym by objąć zasięgiem prowadzonej działalności wszystkich klientów danego obszaru, z uwzględnieniem małych firm.
„Jako nowa jednostka sektora Mobility Solutions, tylko częściowo jesteśmy związani z dotychczasowymi strukturami. Stanowimy raczej organizację handlową ze zintegrowanym obszarem rozwoju systemów, która ściśle współpracuje ze wszystkimi działami branżowymi – mówi prezes działu Johannes-Jörg Rüger.
Jako organizacja interdyscyplinarna CVO będzie w stanie zaoferować klientowi kompleksowe rozwiązania. „Jeśli klient chce podnieść ekonomiczność działania, przyglądamy się nie tylko samemu układowi wtryskowemu” – wyjaśnia Beer.
„Uwzględniamy wszystkie zastosowania. Wymaga to wsparcia ze strony kilku działów branżowych. Przykładem może być tutaj zastąpienie lusterka wewnętrznego w pojeździe systemem kamer z wyświetlaczem” – dodaje Beer.
Nie wystarczy już dostarczać producentom maszyn rolniczych samych wtryskiwaczy do Diesla, ponieważ potrzebują oni także kolorowych wyświetlaczy lub czujników na potrzeby układów wspomagających. W przyszłości każdy klient będzie mógł zwrócić się do jednego partnera kontaktowego, który przedstawi kompletną paletę produktów Bosch. W segmencie samochodów osobowych nie jest to żadna nowość. Tacy producenci jak Daimler czy VW mają własnych pełnomocników ds. sprzedaży.
CVO nie jest jednak typową organizacją handlową, ponieważ w jej ramach prowadzone są także prace nad rozwojem systemów. „Mogą to być produkty z segmentu samochodów osobowych, np. kamera stereowizyjna, którą wspólnie z innymi działami branżowymi adaptujemy na potrzeby rynku samochodów użytkowych, ale mogą to być także własne produkty” – mówi Beer. Szczególnie obszary rozwoju związane z tematami integracji samochodów z internetem i zautomatyzowanej jazdy obiecują interesujące synergie z segmentem samochodów osobowych, a w konsekwencji spory wzrost obrotów.
Krótkie serie produkcyjne oraz wyższe zróżnicowanie wariantów w segmencie pojazdów typu off-road-mogą na pierwszy rzut oka wydawać się mniej atrakcyjne w porównaniu do segmentu samochodów osobowych. Jednak nasze projekty mają z reguły charakter długofalowy i skutkują trwałością relacji z klientami – warto zatem przyjrzeć się im uważniej – zauważa Rüger.
