Home / Aktualności / Polski autobus elektryczny coraz bliżej. Właśnie powołano klaster na rzecz rozwoju elektromobilności.

Polski autobus elektryczny coraz bliżej. Właśnie powołano klaster na rzecz rozwoju elektromobilności.

28 listopada br. MEDCOM wraz z grupą polskich przedsiębiorstw i uczelni wyższych podpisał list intencyjny o utworzeniu klastra na rzecz rozwoju elektromobilności. Inicjatorem i liderem przedsięwzięcia jest Solaris.

Celem klastra „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności” jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności, a w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, bazujących na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce.

Wspólne prace rozwojowe obejmować będą m.in.: opracowanie dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzanie energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawę parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowanie innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowanie nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility. Łączna wartość projektów badawczo-rozwojowych, które zamierzają zrealizować wszyscy członkowie klastra przekracza 100 mln złotych.

 

Piotr Wroński, Wiceprezes Zarządu MEDCOM

 Jestem przekonany, że opracowanie polskiego autobusu elektrycznego, który mógłby stać się także polskim towarem eksportowym, jest możliwe i warto spróbować zmierzyć się z tym wyzwaniem. Zwłaszcza, że mamy do tego odpowiednie zasoby i wsparcie ze strony rządu. MEDCOM już teraz dysponuje własną technologią i autorskimi rozwiązaniami dla eBusów, z których korzystaj producenci pojazdów niemal na całym świecie. Jesteśmy w stanie pokryć pełne zapotrzebowanie polskiego rynku od strony produkcyjnej – zwłaszcza w zakresie produkcji układów napędowych oraz urządzeń do ładowania pojazdów. Mamy wiedzę, nowoczesne zaplecze badawczo-rozwojowe i produkcyjne i możemy zagwarantować wsparcie na niemal wszystkich etapach budowy polskiego autobusu elektrycznego. Elektromobilność i nowoczesny transport publiczny, to nie tylko korzyści dla polskich producentów, ale również szansa na podniesienie innowacyjności całej polskiej gospodarki i poprawę jakości życia Polaków. Ścisła współpraca w ramach klastra, pozwoli ten proces zdecydowanie przyspieszyć.

 

dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris

Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 roku, kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas na autobusy hybrydowe i wreszcie w roku 2011 zaprezentowaliśmy pierwszy polski autobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszy ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom. Dlatego postanowiliśmy nawiązać bliską współpracę z najlepszymi w tym obszarze firmami w naszym kraju. Jestem przekonany, że dzięki temu osiągniemy efekt synergii i dalszą przewagę konkurencyjną nie tylko na rynku krajowym, ale także na rynkach światowych.
Poza firmą Solaris, która jest inicjatorem projektu oraz MEDCOM do klastra przyłączyły się także takie firmy jak EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Komel, SKB Drive Tech oraz uczelnie: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska.

Next Prev

czlonkowie-klastra-polski-autobus-elektryczny-z-wiceministrem-energii-michalem-kurtyka 

solaris 

Next Prev

 

Check Also

Samodzielne testy na obecność Covid-19

Począwszy od 1 września br., każdy chętny pracownik Volkswagen Poznań ma możliwość samodzielnego przetestowania się …