Home / Aktualności / Solaris i Stadler tworzą spółkę joint venture i razem powalczą o polski i europejski rynek pojazdów szynowych

Solaris i Stadler tworzą spółkę joint venture i razem powalczą o polski i europejski rynek pojazdów szynowych

Z dniem 1 stycznia 2017 roku Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler powołują spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, w którym  będą produkowane i lakierowane pudła tramwajów. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskimi rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler. Oznacza to umocnienie pozycji rynkowej obu firm.

We wrześniu 2016 r. Solaris i Stadler zapowiedziały nawiązanie bliskiej współpracy i wspólne startowanie w przetargach jako konsorcjum. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Warszawie właściciele firm, Solange Olszewska i Peter Spuhler, ogłosili kolejny etap współpracy: Solaris Bus & Coach S.A. i Stadler założą jako równorzędni partnerzy spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o.

Solaris Tram będzie budować i lakierować w zakładzie w Środzie Wielkopolskiej pudła tramwajów. Montaż wstępny i końcowy odbywać się będzie w zakładach Solarisa w Wielkopolsce oraz w fabryce Stadler Polska w Siedlcach. Spółka Solaris Tram planuje zwiększenie wydajności. Obecna powierzchnia produkcyjna w Środzie Wielkopolskiej zostanie podwojona. Oznacza to nie tylko utrzymanie istniejących, ale także utworzenie nowych miejsc pracy. Zakład produkcyjny posiada certyfikaty 9001:2015, ISO 14001:2015, DIN 15085-2, ISO DIN 3834-2 i IRIS. Zostały one przyznane za wysoką jakość spawania i potwierdzają spełnienie przez zakład najwyższych wymogów dla przemysłu kolejowego. Solaris wnosi do spółki joint venture całą swoją wiedzę, doświadczenie i kompetencje w obszarze pojazdów szynowych – zarządzanie, zespół inżynierów, sprzedaż, zakupy oraz serwis posprzedażowy.

W przetargach na dostawę tramwajów dla Krakowa i Poznania Solaris i Stadler wystąpiły już jako konsorcjum. Obie strony nowej spółki joint venture będą wspólnie składać oferty w kolejnych przetargach. Klienci odniosą korzyści z wieloletniego doświadczenia i szerokiej wiedzy technicznej obu przedsiębiorstw.

Utworzenie przedsięwzięcia joint venture wzmocni pozycję obu firm na rynku – zarówno w Polsce, jak i w Europie. W przyszłości tramwaje Solarisa będzie można spotkać w wielu kolejnych europejskich miastach. Dla Stadlera krok ten stanowi możliwość rozszerzenia dotychczasowej owocnej działalności w Polsce i dalszego umacniania swojej pozycji. Przedsiębiorstwa zyskają również na wzajemnym dzieleniu się wiedzą technologiczną.

Podczas konferencji prasowej właściciele obu firm nie kryli zadowolenia z zacieśnienia współpracy i utworzenia nowej spółki: „Razem możemy więcej. Przy tego rodzaju współpracy nie ma dla nas lepszego partnera niż Stadler, który jest znanym na całym świecie producentem pojazdów szynowych” – powiedziała Solange Olszewska, właścicielka i Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że udało nam się znaleźć tak renomowanego partnera jak Solaris do współpracy w Polsce. Inwestycja w zakład w Środzie Wielkopolskiej jest swego rodzaju deklaracją Stadlera potwierdzającą, że poważnie traktujemy polski rynek, na którym działamy już od dziesięciu lat. Współpracując z Solarisem będziemy mogli zaproponować klientom i pasażerom jeszcze lepsze, wygodniejsze, dostosowane do ich potrzeb rozwiązania” – podkreślił Peter Spuhler, Prezes Zarządu i właściciel firmy Stadler.

Firma Solaris to czołowy europejski producent autobusów, trolejbusów i tramwajów. Od 2009 roku spółka jest obecna na rynku pojazdów szynowych. Dostarczyła tramwaje do Poznania i Olsztyna oraz do Jeny i Brunszwiku w Niemczech. Solaris realizuje obecnie kontrakt na dostawę 41 tramwajów do niemieckiego Lipska.

Stadler Polska od 10 lat jest jednym z wiodących producentów pojazdów szynowych w Polsce. W zakładzie w Siedlcach zatrudnionych jest 800 pracowników, a firma współpracuje z ponad 2 tysiącami polskich przedsiębiorstw. Jest także największym eksporterem pojazdów szynowych w Polsce. Do końca listopada tego roku zakład wyprodukował 320 pociągów, będących w eksploatacji w wielu krajach europejskich.

O firmie Stadler
Stadler, dostawca systemowych rozwiązań w zakresie budowy pojazdów szynowych, produkuje pociągi od ponad 75 lat. Posiada siedzibę we wschodniej Szwajcarii i zatrudnia około 7000 pracowników w zakładach w Szwajcarii, Niemczech, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech, w Czechach, we Włoszech, Austrii, w Holandii, na Białorusi, w Algierii, Australii oraz w Stanach Zjednoczonych. Posiada szeroką gamę produktów w segmentach pojazdów ruchu miejskiego i kolejowego: tramwajów, pociągów metra, pociągów regionalnych, podmiejskich, międzymiastowych oraz pociągów dalekobieżnych. Produkuje również wagony pasażerskie a także lokomotywy liniowe i manewrowe – między innymi najmocniejszą elektryczno-spalinową lokomotywę w Europie. Stadler pozostaje światowym liderem w produkcji pojazdów szynowych z napędem zębatym. 

Stadler w liczbach: Pociągi z rodziny FLIRT sprzedano w 17 krajach w ponad 1400 egzemplarzach. W 9 krajach sprzedano już 258 składów KISS. Najmocniejszą w Europie lokomotywę spalinowo-elektryczną Euro 4000, sprzedano także w 7 krajach w ilości 130 sztuk. Stadler Service oferuje usługi serwisowe dla flot w 16 krajach składających się z ponad 680 pojazdów, które każdego roku pokonują łącznie ponad 110 mln km.

 

Check Also

Scania w pionierskim studium wykonalności e-dróg

Scania weźmie udział w brytyjskim studium wykonalności dotyczącym eksploatacji pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystujących …