Home / Aktualności / Nowa opona Goodyear do naczep typu mega

Nowa opona Goodyear do naczep typu mega

Goodyear we współpracy z firmą Berger, wiodącym producentem lekkich naczep, opracował nową oponę, która maksymalizuje ładowność użytkową naczep. Wyróżniająca się 10-tonowową nośnością osiową i niską średnicą toczenia opona Goodyear FUELMAX T 435/50R19.5 HL 164K została zaprojektowana, by zwiększać efektywność dużych naczep z osiami typu tandem. Dodatkową zaletą dla operatorów posiadających zestawy czteroosiowe jest możliwość skorzystania z obniżonego podatku drogowego w krajach takich jak Niemcy i Szwajcaria, gdzie za tego typu zestawy płaci się niższą opłatę niż za składy pięcioosiowe.

Typowy pięcioosiowy zestaw, w którego skład wchodzi 27-tonowy, trójosiowy wózek waży w sumie 40 ton. Alternatywą dla flot może być lżejszy sprzęt czteroosiowy, złożony z naczepy BERGERecotrail® i 20-tonowego wózka typu tandem, którego łączna waga wynosi 38 ton. Tego typu zestaw pozwoli operatorom flot zaoszczędzić 2160 euro rocznie na samych tylko niemieckich podatkach drogowych[1]. Ponadto ciężarówka ma do dyspozycji 25 ton nośności, gdyż lekka naczepa BERGERecotrail® z osiami typu tandem waży zaledwie 4,7 tony.

„Dla wielu operatorów naczep typu mega, objętość jest ważniejsza niż ciężar maksymalny. W określonych sytuacjach niższy podatek pobierany od zestawu czteroosiowego plus niższe koszty paliwa i utrzymania tworzą bardzo atrakcyjna kombinację. Jednak w przypadku osi 9-tonowych, w wielu sytuacjach problemem była nośność.” – powiedział Armin Lechner, dyrektor ds. zarządzania produktem w Berger Fahrzeugtechnik GesmbH. „Rozwiązaniem było podwyższenie nośności osi do 10 ton. By to osiągnąć potrzebne były opony o indeksie nośności 164 – do 5 000 kg.  Opony FUELMAX T High Load opracowane przez Goodyear to wysokiej klasy produkt dostarczający naszym klientom dokładnie to, czego potrzebują.”

Opona Goodyear FUELMAX T 435/50R19.5 HL 164K opracowana we współpracy z Berger Fahrzeugtechnik GesmbH jest pierwszą oponą ciężarową klasy premium dostępną w tym rozmiarze i z tym indeksem nośności. Goodyear od wielu lat współpracuje z austriackim producentem naczep, dlatego będzie on pierwszym kooperantem, który otrzyma nowe opony na wyposażenie fabryczne swojego sprzętu.

„Pierwszą 10-tonową oponę do naczep zaprezentowaliśmy podczas targów pojazdów ciężarowych IAA w Hanowerze w 2010 roku. Opracowano ją z myślą o maksymalizacji nośności naczep dwuosiowych typu tandem” powiedział Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon Goodyear Dunlop dla klientów komercyjnych w regionie EMEA. „Była to opona na obręcz o średnicy 22,5 cala, dlatego nie nadawała się do naczep typu mega, w których wykorzystywane są obręcze 19,5-calowe. We współpracy z Berger opracowaliśmy nową oponę klasy premium dla lekkich naczep typu mega z osiami tandem, co pozwoli operatorom wykorzystać zalety lekkich naczep, a także zapłacić niższe stawki podatku drogowego w niektórych krajach.”

Koncepcja nowej opony sięga 2015 roku, kiedy operatorzy zaczęli dostrzegać finansowe korzyści użytkowania naczep dwuosiowych zamiast trójosiowych. Najważniejszą zaletą takiego rozwiązania jest niższy podatek drogowy w Niemczech, gdzie wykorzystywanie zestawu czteroosiowego jest o 1,8 centa na kilometr tańsze niż zestawu pięcioosiowego.  Ponadto koszty operacyjne naczepy z osią typu tandem są niższe niż naczepy trójosiowej, ponieważ do jej konstrukcji wykorzystuje się mniej hamulców i opon. Jednak, by zmaksymalizować ładowność użytkową naczepy tandem, operatorzy potrzebowali osi 10-tonowych zamiast standardowych 9-tonowych. Koncepcja ta była szczególnie atrakcyjna dla wielu operatorów naczep typu mega, ponieważ w ich działalności objętość jest ważniejsza niż ciężar.

[1] Przy założeniu 120,000 km rocznego przebiegu na niemieckich drogach płatnych.

Check Also

DB Schenker przejmuje fińską grupę logistyczną Vähälä Yhtiöt

Do sieci wiodącego operatora logistycznego w Europie Północnej dołączy pięć terminali i ponad 260 pracowników. …