Home / Aktualności / Arocs z Multimedia Cockpit ‒ odpowiednio dostosowane rozwiązanie do każdej zabudowy

Arocs z Multimedia Cockpit ‒ odpowiednio dostosowane rozwiązanie do każdej zabudowy

Nowy Arocs pozostaje wierny swym zaletom i wciąż wyróżnia się mocą, wytrzymałością oraz ekonomicznością. Jednocześnie ten nowy pojazd Mercedes-Benz Trucks do transportu budowlanego oferuje cyfrowe rozwiązania użyteczne w branży budowlanej. Przede wszystkim jest teraz jeszcze przyjaźniejszy w zabudowie. W Multimedia Cockpit nowego Arocsa można zintegrować m.in. poszczególne, niezwiązane z bezpieczeństwem funkcje obsługi zabudowy. Daje to szereg korzyści zarówno producentom zabudów, jak i kierowcom oraz przedsiębiorcom transportowym.

Multimedia Cockpit nowego Arocsa, składający się z dwóch cyfrowych wyświetlaczy, zastępuje klasyczną zintegrowaną tablicę wskaźników oraz stanowi uzupełnienie pola przełączników na desce rozdzielczej. Główny kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości, umieszczony za kierownicą, czytelnie i przejrzyście wizualizuje wszelkie informacje o pojeździe oraz o parametrach jazdy i stanach roboczych pojazdu. O pracy zabudowy lub osprzętu symbolicznie informują lampki kontrolne na głównym wyświetlaczu. Dodatkowo dostępne są tu ostrzeżenia dla kierowcy w formie wyskakujących okienek oraz można skonfigurować do dziesięciu komunikatów. Wyskakujące okienka zawierają symbol i krótki tekst informacyjny. Możliwe są na przykład komunikaty o następującej treści: „Usterka przekładni w zabudowie”, „Usterka sprzęgu przyczepowego”, „Za wysoka temperatura oleju w zabudowie” albo „Konieczność przeglądu zabudowy”.

Drugi wyświetlacz Multimedia Cockpit z ekranem dotykowym umieszczono na desce rozdzielczej. Tutaj komfortowej integracji niezwiązanych z bezpieczeństwem funkcji zabudowy służy nawet osiem wybieranych indywidualnie wirtualnych przełączników. Odpowiednie symbole można dobierać spośród ponad 130 oferowanych wzorów. Ponadto w dalszym ciągu istnieje możliwość umieszczenia klasycznych przełączników w polu obsługowym znajdującym się bezpośrednio pod wyświetlaczem dodatkowym. Jeśli liczba dostępnych gniazd jest niewystarczająca, w wyposażeniu dodatkowym można zamówić dodatkowe pole obsługowe w uchwycie na napoje.

Jest jeszcze jedna zaleta integracji technicznej w Multimedia Cockpit nowego Arocsa: aby skonfigurować symbole wymagane przez producenta zabudowy, nie trzeba już demontować zintegrowanej tablicy wskaźników. Autoryzowany serwis może łatwo pobrać symbole z biblioteki pojazdu za pomocą systemu XENTRY-Diagnose. W zależności od potrzeb do prezentacji na wyświetlaczu głównym Multimedia Cockpit można wybrać nawet pięć lampek kontrolnych, które będą sygnalizowały status zabudowy – pokażą na przykład czy włączone są reflektory zabudowy albo wysunięte podpory żurawia.

W przypadku braku osoby kierującej ruchem na placu budowy, wiele zabudów pojazdów budowlanych można bezpiecznie obsługiwać z kabiny kierowcy tylko wtedy, gdy ich promień działania jest dokładnie monitorowany przez kamery. W nowym Arocsie zazwyczaj nie trzeba w tym celu instalować dodatkowych monitorów, ponieważ wyświetlacz dodatkowy Multimedia Cockpit odbiera obraz z maksymalnie czterech kamer. Kierowca może wybierać pomiędzy różnymi trybami wyświetlania oraz przykładowo powiększyć tylko ten widok, który go w danej chwili interesuje.

Podsumowując: Multimedia Cockpit w nowym Arocsie harmonijnie współpracuje z zabudową. Preinstalowane fabrycznie, indywidualizowane rozwiązania dostarczają kierowcy więcej informacji niż dotąd. Do obsługi funkcji zabudowy można nadal używać przełączników mechanicznych lub zastąpić je przełącznikami wirtualnymi ‒ sterowanie nimi jest wygodnie i intuicyjnie. W nowym Arocsie zredukowano ponadto ilość okablowania, to znaczy, że nie jest konieczne prowadzenie kolejnych kabli do pola przełączników w desce rozdzielczej.

Przyjazność nowego Arocsa dla producentów zabudów poprawiła się także pod względem „hardware’u”. Dla wszystkich pojazdów czteroosiowych dostępny jest teraz fabrycznie pionowy układ wydechowy. Dzięki niemu z boku ramy zwiększa się przestrzeń do montażu zabudowy i osprzętu, na przykład dodatkowych zbiorników paliwa czy schowków. Kolejną zaletą tych rozwiązań w porównaniu z dotychczasowymi bocznymi układami wydechowymi, w których jedynie rura wydechowa była prowadzona pionowo, jest zmniejszenie masy pojazdu. Nowy boczny układ wydechowy umożliwia realizację zoptymalizowanych pod względem przestrzeni montażowej rozwiązań ze standardowym układem wydechowym.

Mercedes-Benz Trucks zapewnia wszechstronność nowego Arocsa w szerokim zakresie zastosowań także poprzez uwzględnienie wymagań producentów zabudów już na etapie projektowania pojazdu. Z kolei producenci zabudów posiadający status „Qualified Partner” zobowiązują się do utrzymywania standardów jakości usług serwisowych odpowiednich dla marki Mercedes-Benz, włącznie z dostawą i dokumentacją części. W zamian otrzymują dostęp do danych konstrukcyjnych, dzięki którym mogą zrealizować zamówioną zabudowę szybko i w wysokiej jakości. Wiele możliwych rozwiązań oraz dodatkową literaturę oferuje internetowy Portal Producentów Zabudów: https://bb-portal.mercedes-benz.com

Check Also

Scania w pionierskim studium wykonalności e-dróg

Scania weźmie udział w brytyjskim studium wykonalności dotyczącym eksploatacji pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystujących …