Home / Aktualności / Iveco URBY w Tychach

Iveco URBY w Tychach

Firma MMI oraz IVECO Poland oficjalnie przekazali 10 minibusów IVECO URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach.

Producent autobusów firma MMI oraz IVECO Poland oficjalnie zakończyli dostawę 10 gazowych minibusów IVECO URBY CNG dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Realizacja była wynikiem podpisanej umowy w dniu 20 sierpnia 2018 roku na dostawę 10 minibusów z silnikami zasilanymi sprężonym gazem ziemnym (CNG). Kontrakt opiewał na 7 749 000 PLN brutto. Jeden pojazd IVECO 72C URBY CNG to wydatek rzędu 630 000 PLN netto.

Dostarczone minibusy umożliwiają podróż 33 pasażerom, w tym 10 na miejscach siedzących. IVECO URBY posiadają dwoje drzwi pasażerskich w układzie 0-1-2. Drzwi przednie pojedyncze, drzwi tylne dwuskrzydłowe, które posiadają obniżoną podłogę z rampą wjazdową dla wózków inwalidzkich i dziecięcych oraz dwa rozkładane siedzenia dostępne z poziomu niskiej podłogi.

Minibusy zasilają 3,0 litrowe gazowe silniki FTP o mocy 100 kW (136 KM). Pojazdy zostały wyposażone w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów Hi Matic ZF. Każdy z autobusów jest monitorowany oraz klimatyzowany. Autobusy dla PKM w Tychach zostały zabudowane na podwoziach IVECO Daily 70C, przy rozstawie osi 4350.

Większe od oryginalnych zbiorniki na sprężony gaz ziemny, zostały umieszczone na dachu autobusu. Są to 3 lekkie, kompozytowe zbiorniki o pojemności wodnej 158 lirów, co pozwala zgromadzić w pojeździe około 95 Nm3 (około 71 kg) gazu. Dzięki zwiększonej pojemności butli CNG oraz niskiemu zużyciu paliwa, które w warunkach drogowych w Tychach wyniosło tylko 18,1 kg/100 km, autobusy na jednym tankowaniu mogą przejechać około 400 km. Dzięki tak imponującym osiągom IVECO URBY mogą obsługiwać każdą linię w mieście, a ich średni przebieg w pierwszym miesiącu eksploatacji wyniósł aż 6 300 km, co przełoży się na przebieg roczny na poziomie 75 000 km.

 Stanisław Zdrojewski, prezes MMI Sp. z o. o., wyjaśnia: „Nasz zakład produkcyjny we Włynkówku od lat współpracuje z marką IVECO w zakresie realizacji projektów autobusów miejskich budowanych na podwoziach IVECO Daily. Doceniamy rozwiązania technologiczne marki IVECO, będącej niekwestionowanym liderem w napędach CNG oraz w tej klasie autobusów. IVECO URBY to autobus łączący w sobie niewielkie rozmiary z wielkimi możliwościami. Jest niebywale zwrotny, dzięki czemu prowadzenie go jest łatwe i komfortowe nawet na wąskich i krętych drogach. Bogato wyposażony w systemy zwiększające bezpieczeństwo, a jednocześnie oszczędny i opłacalny, szczególnie przy zastosowaniu zasilania sprężonym gazem ziemnym.”

Daily Hi-Matic Natural Power to pierwszy w branży lekki pojazd użytkowy napędzany sprężonym gazem ziemnym (CNG) z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów. To doskonałe rozwiązanie dla transportu w miastach, dzięki idealnemu połączeniu zrównoważonej technologii Natural Power i absolutnej przyjemności z jazdy ze skrzynią biegów Hi-Matic, niedostępną w żadnym innym modelu z tego segmentu. Pojazd ten oferuje solidność, wydajność i niezawodność, z których słynie IVECO Daily, a przy tym wyższy komfort i niższe zużycie paliwa. Charakteryzuje się także bardzo niską emisją zanieczyszczeń i CO2 oraz najlepszymi w swojej klasie właściwościami jezdnymi.

W Daily Hi-Matic Natural Power firma IVECO wykorzystała ponad 20‑letnie doświadczenie marki w zakresie pionierskich technologii opartych na gazie ziemnym. Samochód jest wyposażony w silnik F1C o pojemności 3 litrów i mocy 136 KM, rozwijający najwyższy w tej klasie moment obrotowy 350 Nm, porównywalny z silnikami diesla w pojazdach o zbliżonym DMC. Jako silnik przeznaczony specjalnie do samochodów dostawczych jest wytrzymalszy i lepiej przystosowany do specyfiki eksploatacji w porównaniu z silnikami zasilanymi CNG zapożyczonymi z samochodów osobowych.

Parametry ekologiczne Daily Hi-Matic Natural Power są równie imponujące: silnik jest zgodny z normami Euro 6/D dzięki emisji cząstek stałych i NOx niższej o odpowiednio 76% i 12% w porównaniu z silnikiem Diesla IVECO Euro VI o pojemności 3 litrów, który i tak należy uznać za wyjątkowo przyjazny dla środowiska. W rzeczywistych warunkach jazdy w cyklu miejskim emisja CO2 z silnika CNG jest o 3% niższa w stosunku do wartości typowych analogicznej jednostki wysokoprężnej. Zestawienie skrzyni biegów Hi-Matic z silnikiem CNG zwiększa tę różnicę do 5% na korzyść silnika zasilanego gazem. W przypadku zastosowania biogazu redukcja emisji CO2 z silnika CNG może sięgać 95%, co oznacza bilans bliski zeru.

Daily Hi-Matic Natural Power charakteryzuje się również doskonałą ekonomiką pod względem zużycia paliwa, zapewniając 2,5% oszczędności w rzeczywistych warunkach jazdy miejskiej w porównaniu z Daily CNG wyposażonym w manualną skrzynię biegów. Niższa cena CNG w porównaniu z olejem napędowym przekłada się na bardzo konkurencyjne koszty eksploatacji w przeliczeniu na kilometr. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, takie jak cena paliwa, wydajność silnika i wartość energetyczna gazu ziemnego, stosowanie tego paliwa może przynieść nawet 35% oszczędności w porównaniu z użytkowaniem samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Jest to zatem ekonomicznie zrównoważone rozwiązanie dla przewoźników, którzy muszą funkcjonować w warunkach intensywnej konkurencji na rynku.

IVECO Daily Hi-Matic Natural Power jest również cichy w porównaniu ze swoim dieslowym odpowiednikiem, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla prac nocnych w obszarach miejskich.

Wraz z Daily Hi-Matic Natural Power użytkownik otrzymuje ekskluzywną aplikację BUSINESS UP zmieniającą system łączności pokładowej w profesjonalne narzędzie pracy, w której pomaga Asystent Kierowcy i Asystent Biznesowy.

Check Also

Samodzielne testy na obecność Covid-19

Począwszy od 1 września br., każdy chętny pracownik Volkswagen Poznań ma możliwość samodzielnego przetestowania się …