Home / Aktualności / Grupa Volvo i Daimler Truck AG dla zrównoważonego transportu

Grupa Volvo i Daimler Truck AG dla zrównoważonego transportu

Grupa Volvo i Daimler Truck AG przyspieszają rozwój zrównoważonego transportu ‒ tworzą spółkę joint venture, która zajmie się seryjną produkcją ogniw paliwowych
Spółkę Daimler Truck AG i Grupę Volvo, dwie wiodące firmy z branży pojazdów użytkowych, łączy wizja „Europejskiego Zielonego Ładu” ‒ zrównoważonego transportu i Europy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050. Dlatego obie firmy podpisały wstępne, niewiążące porozumienie o utworzeniu nowej spółki joint venture. Jej celem jest rozwój systemów ogniw paliwowych, ich wprowadzenie do produkcji seryjnej oraz sprzedaż do zastosowań w ciężkich pojazdach użytkowych i w innych obszarach. Daimler skonsoliduje w powstającej spółce joint venture wszystkie swoje aktualne działania w zakresie ogniw paliwowych. Grupa Volvo nabędzie 50 procent tej spółki za sumę ok. 0,6 miliarda euro, w formule bez zadłużenia i bez środków pieniężnych (cash free ‒ debt free).
„Transport i logistyka utrzymują świat w ruchu, a zapotrzebowanie na usługi transportowe stale rośnie. Transport prawdziwie neutralny pod względem emisji CO2 osiągniemy jedynie poprzez zastosowanie elektrycznego układu napędowego, który może czerpać energię z dwóch źródeł ‒ akumulatorów bądź przemiany wodoru w prąd elektryczny wewnątrz pojazdu. Ogniwa paliwowe są istotnym rozwiązaniem dla samochodów ciężarowych eksploatowanych w ciężkim transporcie dalekobieżnym. To technologia, w której w ciągu ostatnich dwóch dekad koncern Daimler ‒ w ramach spółki Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ‒ zgromadził już znaczące know-how. Partnerska współpraca z Grupą Volvo jest kamieniem milowym w procesie wprowadzania na nasze drogi ciężarówek i autobusów napędzanych ogniwami paliwowymi”, powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.
„Elektryfikacja drogowego transportu towarowego to element kluczowy dla realizacji tzw. Zielonego Ładu, Europy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, a ostatecznie także i świata neutralnego pod względem emisji tego gazu. Wykorzystanie wodoru jako nośnika ekologicznej energii elektrycznej do napędu elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie dalekobieżnym jest doskonałym uzupełnieniem dla elektrycznego napędu akumulatorowego i paliw odnawialnych. Doświadczenie obu firm w tym obszarze przyspieszy rozwój tej technologii, co jest korzystne zarówno dla naszych klientów, jak i dla całego społeczeństwa. Tworząc spółkę joint venture, wyraźnie pokazujemy, że wierzymy w możliwość zastosowania ogniw paliwowych zasilanych wodorem w pojazdach użytkowych. Jednak, aby ta wizja mogła się ziścić, także inne firmy i instytucje muszą wesprzeć ten rozwój, zwłaszcza w celu stworzenia niezbędnej infrastruktury paliwowej”, powiedział Martin Lundstedt, prezes i dyrektor generalny Grupy Volvo.


Daimler Truck AG i Grupa Volvo będą posiadać po 50 procent udziałów w spółce joint venture, działającej jako niezależna i autonomiczna jednostka. We wszystkich innych obszarach biznesowych Daimler Truck AG i Grupa Volvo nadal pozostaną konkurentami. Połączenie sił obniży koszty rozwoju ponoszone przez obie firmy oraz przyspieszy wprowadzenie na rynek systemów ogniw paliwowych w produktach przeznaczonych do transportu ciężkiego i trudnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. W kontekście obecnego spowolnienia gospodarczego współpraca stała się jeszcze bardziej niezbędna do osiągnięcia celów Zielonego Ładu w realistycznych ramach czasowych.
Wspólnym celem obu firm jest zaoferowanie w drugiej połowie dekady produkowanych seryjnie ciężkich pojazdów użytkowych napędzanych ogniwami paliwowymi, przeznaczonych do wymagającego i ciężkiego transportu dalekobieżnego. Ponadto powstająca spółka joint venture zajmie się także innymi zastosowaniami ogniw paliwowych.
Aby umożliwić realizację tego wspólnego przedsięwzięcia, Daimler Trucks łączy wszystkie działania koncernu związane z ogniwami paliwowymi w nowej jednostce wyspecjalizowanej w tej dziedzinie. Umożliwi to między innymi podporządkowanie Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH spółce Daimler Truck AG. Mercedes-Benz Fuel Cell GmbH ma wieloletnie doświadczenie w rozwoju ogniw paliwowych i systemów magazynowania wodoru dla różnych pojazdów.
Spółka joint venture obejmie zakłady w Nabern (Niemcy), które obecnie są główną siedzibą Mercedes­Benz Fuel Cell GmbH, oraz inne zakłady produkcyjne w Niemczech i Kanadzie.
Podpisane wstępne porozumienie nie jest wiążące. Ostateczne porozumienie ma zostać wypracowane do trzeciego kwartału i podpisane przed końcem 2020 roku. Wszystkie potencjalne transakcje podlegają weryfikacji i akceptacji przez właściwe urzędy do spraw ochrony konkurencji.

Fakty na temat ogniw paliwowych i wykorzystania wodoru jako paliwa.

Ogniwo paliwowe zasilane wodorem przekształca energię chemiczną paliwa, w tym przypadku wodoru, i pochodzący z powietrza tlen w energię elektryczną, zasilającą silnik elektryczny samochodu.
Istnieją dwie metody wytwarzania potrzebnego wodoru. Tak zwany zielony wodór może być wytwarzany lokalnie na stacji paliw ‒ pozyskiwany z wody przy użyciu energii elektrycznej. Natomiast tzw. niebieski wodór pozyskiwany jest z gazu ziemnego, przy czym wykorzystuje się technologię wychwytywania węgla, aby wyprodukować paliwo neutralne pod względem emisji CO2.

Check Also

Mój elektryk MAN eTGE

Aż do 70 000 PLN mniej można zapłacić za samochód MAN TGE z napędem elektrycznym. …