Home / Aktualności / Plany skraplania biogazu

Plany skraplania biogazu

Shell planuje budowę zakładu skraplania gazu ziemnego w rafinerii zlokalizowanej w niemieckiej Nadrenii. Instalacja ta będzie w przyszłości produkować neutralne pod względem CO2 paliwo LNG, które sprzedawane będzie klientom w Niemczech na stacjach Shell LNG. Aby to osiągnąć Shell będzie wykorzystywać biometan. Planowany zakład skraplania gazu ma mieć roczną zdolność produkcyjną około 100 000 ton. Początkowo Shell chce pomóc zredukować ok 1 miliona ton emisji CO2 rocznie poprzez zastosowanie paliwa bioLNG w niemieckim drogowym transporcie ciężkim.

Do 2022/23 roku Shell planuje zbudować zakład w Godorf – dzielnicy miasta Kolonia. Gaz będzie tam schładzany do temperatury –162°C i dzięki temu skraplany. Do metanu transportowanego przez istniejącą sieć gazociągową będzie dodawany biometan pozyskiwany przez Shell. Skroplona mieszanina metanu i biometanu będzie dystrybuowana na stacje paliw Shell LNG przy użyciu cystern.

„Jesteśmy dumni z tego, że Nadrenia została wybrana na miejsce powstania tej inwestycji. Dzięki infrastrukturze rafinerii i naszego regionu, a także doświadczeniu naszych pracowników, możemy uważać siebie za wszechstronny ośrodek energetyczno-chemiczny, który oferuje odpowiednie warunki do aktywnego przekształcania systemu energetycznego. Inwestycja w tak duży i przełomowy projekt, szczególnie w czasach pandemii, jest wyraźnym zobowiązaniem wobec lokalizacji i transformacji energetycznej” — mówi dyrektor rafinerii dr Marco Richrath.

Oprócz samego skraplania gazu planowany zakład będzie zajmować się też jego oczyszczaniem i osuszaniem. Dysponować będzie trzema zbiornikami o pojemności około 1000 m3 do przechowywania paliwa i dwiema stacjami napełniania cystern. System zaprojektowano zgodnie z najnowszymi standardami i praktykami. Shell planuje złożyć wymagane dokumenty w drugiej połowie 2020 roku i rozpocząć budowę wiosną 2021 r. po odpowiednich konsultacjach.

Firma chce, w skali całego kraju, oferować klientom biometan jako przystępne cenowo i neutralne pod względem emisji CO2 paliwo dla transportu ciężkiego. Zakład stanowi element szerzej zakrojonej koncepcji obejmującej cały krajowy łańcuch wartości dla ciężkiego transportu drogowego. Oprócz zakładu skraplania gazu w Kolonii-Godorfie uwzględnia ona także pozyskiwanie biometanu, głównie z nawozu zwierzęcego (obornika), a także dystrybucję LNG (neutralnego pod względem emisji CO2) za pośrednictwem stacji paliw Shell LNG. Firma realizuje również plan rozbudowy swojej sieci stacji detalicznych Shell LNG w Niemczech, gdzie ma powstać do 40 placówek w 2023 roku. Ponadto firma zamierza stopniowo przestawiać własną flotę cystern na LNG.

Fabian Ziegler, prezes zarządu niemieckiego oddziału Shell, wyjaśnia: „Ten krok dowodzi, że mamy poważne podejście do zobowiązań porozumienia paryskiego dotyczących klimatu, a naszą ambicją w skali globalnej jest działanie jako firma energetyczna z zerowym poziomem emisji netto. Ten cel chcemy osiągnąć najpóźniej do 2050 roku. Obejmuje to plany redukcji emisji CO2 z produktów energetycznych sprzedawanych przez Shell o około 30% do 2035 r. i o około 65% do 2050 r. Technologia LNG z odpowiednim wsparciem jest dojrzała, dostępna i konkurencyjna. Jest to ważny krok, który możemy i chcemy zrobić teraz. Cieszymy się również, że inne podmioty publiczne i prywatne chcą z nami współpracować w różnych obszarach łańcucha wartości nad dalszym rozwojem produkcji bioLNG, jeśli pozwoli na to zapotrzebowanie klientów”.

Check Also

Samodzielne testy na obecność Covid-19

Począwszy od 1 września br., każdy chętny pracownik Volkswagen Poznań ma możliwość samodzielnego przetestowania się …