Home / Aktualności / ZF – inteligentne rozwiązania dla pojazdów użytkowych
EN ZF is developing its worldwide e-mobility portfolio for commercial vehicles on a larger scale. // DE ZF baut sein E-Mobilitätsangebot für Nutzfahrzeuge weltweit noch stärker aus.

ZF – inteligentne rozwiązania dla pojazdów użytkowych

Bazując na niedawnym przejęciu firmy WABCO, ZF przyspiesza rozwój swojego portfolio produktów i systemów, w kierunku inteligentnych pojazdów użytkowych. Obejmuje to między innymi pierwszą w branży autonomiczną funkcję sprzęgania naczepy oraz energooszczędny zestaw samochodowy z przyczepą. 

Dzięki integracji wiodących zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy i oszczędzania paliwa firmy WABCO z aktualną gamą technologii oferowanych przez ZF, koncern może zaoferować kompletne i unikalne portfolio produktów producentom samochodów ciężarowych, autobusów i przyczep, a także operatorom flot.

Firma WABCO jest doskonałym partnerem strategicznym dla ZF. Dzięki jej przyłączeniu, szybciej osiągnęliśmy pozycję globalnego lidera, oferującego pełen zakres przyszłościowych technologii i systemów dla branży pojazdów użytkowych”, powiedział Fredrik Staedtler, szef dywizji ZF Commercial Vehicle Control. „Mobilizujemy inteligencję pojazdów użytkowych, aby mobilność i transport stały się bardziej czyste, wydajne i bezpieczne. Tym samym wspieramy naszych klientów  na całym świecie” – dodał Staedtler.

Jeśli chodzi o rozwiązania dla następnej generacji pojazdów użytkowych, działamy na pełnych obrotach”, – powiedział Andreas Moser, szef dywizji ZF Commercial Vehicle Technology. „Dzięki temu  możemy zaprezentować takie innowacje, jak paliwooszczędny prototyp przyczepy ciężarowej, przeznaczony do energooszczędnej jazdy. Łączy on w sobie lekką konstrukcję i aerodynamikę ze zoptymalizowaną przestrzenią podwozia, oferując duże korzyści dla rozwoju przyszłych strategii elektryfikacji”.

Firma ZF przyspieszyła również swój udany program elektryfikacji pojazdów użytkowych. Oś elektryczna ZF AxTrax AVE funkcjonuje na rynku już od kilku lat, a w tym roku koncern uruchomi seryjną produkcję centralnego elektrycznego napędu CeTrax. Do 2023 r. powstanie kompletny modułowy zestaw elektrycznego napędu, przeznaczony dla autobusów i samochodów ciężarowych o masie do 44 ton. Podobnie jak w przypadku innych systemów elektrycznych ZF, będzie on „technologią otwartą”, co oznacza, że może być połączony na przykład z akumulatorem lub ogniwem paliwowym. 

Firma ZF rozszerza również swoje kompetencje w zakresie elektryfikacji przyczep z systemem eTrailer. Naczepa ta, ze zintegrowanym silnikiem elektrycznym, może przekształcić tradycyjną ciężarówkę, z którą jest połączona, w pojazd hybrydowy, który zużywa do 16 procent mniej paliwa. Ponadto, dzięki e-przyczepie, poprawia się trakcja i przyspieszenie, a jednocześnie zmniejsza się poziom hałasu i zużycie hamulców.

Firma ZF demonstruje ponadto przyszłościowe podejście do zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów użytkowych. Nowe technologie to m.in. pierwszy w branży, w pełni zautomatyzowany asystent sprzęgania, który umożliwia samochodom ciężarowym samodzielne odnalezienie przydzielonej im naczepy i jej automatyczne przyłączenie. Zaprezentowano również kolejną innowację – Advanced Reversing Assist, czyli ulepszoną funkcję asystenta cofania dla ciężarówek. Oba rozwiązania pomagają zmniejszyć ryzyko wypadków, oferują zwiększone bezpieczeństwo i wydajność pracy, jednocześnie zmniejszając ryzyko opóźnień czasowych i kosztów napraw, które zazwyczaj wiążą się ze szkodami związanymi z manewrowaniem.

W przypadku zautomatyzowanych funkcji pojazdów, zaawansowane sterowanie ruchem pojazdów oparte na platformie oprogramowania WABCO ADOPTTM (Autonomous Driving Open Technology) zwiększa bezpieczeństwo, wydajność i produktywność operacyjną. Ramy ADOPT wykorzystują wiedzę firmy ZF w zakresie autonomicznej jazdy i sztucznej inteligencji w świecie pojazdów użytkowych, pomagając uprościć i przyspieszyć rozwój aplikacji do automatycznej jazdy dla kierowców wirtualnych (tzw. Autonomous Driving Artificial Intelligence). Zostały one zaprojektowane specjalnie z myślą o wspieraniu zautomatyzowanych trybów jazdy poprzez zapewnienie natychmiastowych, precyzyjnych manewrów i stabilnej kontroli nad pojazdem w odpowiedzi na automatyczną jazdę w świecie rzeczywistym. 

Check Also

Samodzielne testy na obecność Covid-19

Począwszy od 1 września br., każdy chętny pracownik Volkswagen Poznań ma możliwość samodzielnego przetestowania się …