Home / Aktualności / Podnoszona i odłączana oś napędową

Podnoszona i odłączana oś napędową

Scania wprowadza wózek napędowy RB662 z opcjonalną funkcją podnoszenia i odłączania tylnej osi. Nowa opcja, po załączeniu, pozwala zaoszczędzić do 6% paliwa (zależnie od typu wykonywanych zadań), a także zmniejsza promień skrętu pojazdu. Podnoszenie osi zajmuje mniej niż 25 sekund, a przy standardowej wysokości podwozia i oponach, prześwit wynosi prawie 70 mm.

W niektórych zastosowaniach jest to funkcja bardzo pożądana przez klientów. Bardzo się cieszę, że to praktyczne rozwiązanie jest dostępne w naszej ofercie. W przypadku kursu bez ładunku różnica w zużyciu paliwa może wynosić nawet 6% w zależności od typu eksploatacji. Jest to znaczna oszczędność, zwłaszcza przy kursach powrotnych o długości 150 – 200 km, typowych dla pojazdów do przewozu drewna w Szwecji. Do tego dochodzą kolejne plusy: mniejsze zużycie opon i większa zwrotność. – podkreślił Bo Eriksson, kierownik produktu w Scania Trucks.

Podnoszona i odłączana oś napędowa (LDTA) wymaga zawieszenia pneumatycznego i podnosi masę własną pojazdu o 60 kg. Większość oszczędności paliwa wynika ze zmniejszonego tarcia w przekładni drugiej (odłączonej) osi. Około 10% oszczędności jest skutkiem zmniejszonych oporów toczenia. Osie dostępne są w trzech wariantach: 19, 21 i 26 ton. Dopuszczalne obciążenie przy uniesionej drugiej osi wynosi dla każdego z wariantów odpowiednio 9,5, 10,5 i 13 ton.

„Sprzęgło kłowe” jest elementem, który sprawia, że oś napędowa Scania RB662 daje się zarówno podnosić, jak i odłączać, co owocuje znacznymi oszczędnościami paliwa, mniejszym zużyciem opon i znacznym zmniejszeniem promienia skrętu.

Opcja LDTA nie może być obecnie łączona ze zwolnicami w piastach lub konfiguracjach typu tridem. Kierowca podnosi oś za pomocą przełącznika w kabinie. Jeśli pojazd wykryje przeciążenie uniemożliwiające podniesienie osi, na desce rozdzielczej pojawi stosowne ostrzeżenie. Funkcję podniesienia osi można włączyć przy dowolnej prędkości. Samo odłączenie odbywa się poprzez „sprzęgło kłowe”.

Jesteśmy przekonani, że opcja ta znajdzie się w wielu konfiguracjach zamawianych pojazdów. Dodatkowy koszt zostanie szybko zrekompensowany przez oszczędności operacyjne naszych klientów – dodaje Bo Eriksson.

Check Also

DB Schenker przejmuje fińską grupę logistyczną Vähälä Yhtiöt

Do sieci wiodącego operatora logistycznego w Europie Północnej dołączy pięć terminali i ponad 260 pracowników. …