Home / Aktualności / IVECO świętuje 75 lecie historycznej marki Pegaso

IVECO świętuje 75 lecie historycznej marki Pegaso

Hiszpańska marka zasiliła IVECO bogatą tradycją innowacyjności, zaangażowania i determinacji oraz wysokiej jakości produkcji w zakładach w Madrycie i Valladolid.

Siedemdziesiąt pięć lat po utworzeniu marki Pegaso w Hiszpanii dziedzictwo jej pasji oraz pionierski duch i siła wciąż są obecne w DNA IVECO. Historyczna hiszpańska marka Pegaso została powołana przez Empresa Nacional de Autocamiones (ENASA) w 1947 r. Jej nazwa pochodzi od uskrzydlonego konia z greckiej mitologii, który symbolizuje moc i lekkość. Linię produkcyjną Pegaso ulokowano początkowo w dawnej fabryce Hispano Suiza w Barcelonie, skąd w 1955 r. przeniesiono ją do nowej fabryki w Madrycie — tej samej, gdzie do dziś produkowane są samochody ciężarowe IVECO.

Luca Sra, dyrektor ds. operacyjnych działu pojazdów ciężarowych IVECO, powiedział: „W tym roku obchodzimy ważną rocznicę w historii IVECO, która jest dla nas okazją do przypomnienia imponującego dziedzictwa innowacji, przełomowych osiągnięć i pionierskiego ducha legendarnej marki Pegaso. Jej przyszłościowe i wizjonerskie podejście do projektowania pojazdów i determinacja w dążeniu do doskonałości są obecne w postawie naszych pracowników oraz w pojazdach IVECO przemierzających drogi całego świata”.

Kultowe wzornictwo samochodów ciężarowych

Dwa pierwsze ciężarowe modele, Pegaso I i Pegaso II, odziedziczyły po Hispano Suiza 66‑D nowoczesną kabinę z płaskim przodem, która stała się tak popularna, że jeszcze przez wiele lat pojazdy z kabiną nad silnikiem nazywano ciężarówkami „typu Pegaso”. Od samego początku samochody ciężarowe Pegaso wyróżniały się osiągami i niskim zużyciem paliwa.

Wizjonerska innowacja: prototyp elektrycznej ciężarówki z 1952 r. i pierwszy koncepcyjny samochód ciężarowy

Jednym z przejawów pionierskiego ducha Pegaso było zaprojektowanie i wyprodukowanie pierwszej prototypowej ciężarówki z napędem elektrycznym już w 1952 r. Pegaso II po pięciogodzinnym ładowaniu mógł przejechać 75 kilometrów. Promocyjny komunikat na temat tego prototypu nawet dziś brzmi całkiem współcześnie, bo wspomina o imponującym przyspieszeniu, niskim zużyciu paliwa, niskiej emisji hałasu oraz korzyściach podatkowych. Prototyp elektrycznego Pegaso II nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, ale posłużył za podstawę opracowania trolejbusów.

Marka Pegaso zrobiła duże wrażenie na Targach Motoryzacyjnych w Barcelonie w 1989 r., prezentując pierwszy koncepcyjny samochód ciężarowy w Europie. SOLO 500 wyprzedzał swoją epokę wieloma powszechnie dziś wykorzystywanymi technologiami — takimi jak GPS, kamery cofania, radar zbliżeniowy i inne systemy wspomagające kierowcę.

Historia doskonałej jakości produkcji

Pierwszą fazę budowy fabryki Pegaso w Madrycie ukończono w 1955 r. Przez cały okres swojego działania zakład nieustannie ewoluował, a dziś jest jedną z najnowocześniejszych fabryk na świecie. Był pierwszą fabryką CNH Industrial, która uzyskała poziom Gold w programie World Class Manufacturing (WCM) w 2017 r. W 2008 r. wyprodukowano w niej milionowy pojazd. Dziś znajdują się tam linie produkcyjne oraz centrum badawczo-rozwojowe ciężkich pojazdów IVECO.

W 1957 r. Pegaso zakupiła firmę SAVA, która w swojej fabryce w Valladolid produkowała lekkie i średnie samochody użytkowe. Od 1990 r. w zakładach tych działa linia produkcyjna modelu Daily. Przez lata fabryka wypracowała sobie międzynarodową renomę, a dziś jest pionierem przemysłu 4.0 i ma certyfikat Gold w programie WCM. Produkuje Daily w wersji z kabiną i podwoziem, a także Daily Hi‑Matic z 8‑biegową przekładnią automatyczną IVECO. W Valladolid produkowane i lakierowane są też blachy kabin dostarczane do zakładów IVECO w Madrycie.

Check Also

DB Schenker przejmuje fińską grupę logistyczną Vähälä Yhtiöt

Do sieci wiodącego operatora logistycznego w Europie Północnej dołączy pięć terminali i ponad 260 pracowników. …