Alexander Dennis Limited („ADL”), spółka zależna NFI Group Inc. („NFI”), jednego z światowych niezależnych producentów autobusów, ogłosiła, że ich najnowszy produkt dwupokładowy autobus o zeroemisyjnym napędzie wodorowym uzyska zasięg do 300 mil. Moduł napędowy autobusu składa się z ogniwa paliwowego firmy Ballard oraz elektrycznego układu napędowego Voith (VEDS).
Zaprojektowany i zbudowany w Wielkiej Brytanii, dwupokładowy wodorowy autobus ADL nowej generacji – który obecnie występuje pod nazwą H2.0 i pojawi się w testach przed końcem bieżacego roku.
H2.0 to platforma wodorowa drugiej generacji ADL opracowana na bazie ponad 25-letniego doświadczenia New Flyer spółki zależnej NFI Group.
Zbiorniki wodoru oraz inne komponenty układu zasilania zostały sprytnie wbudowane w szkielet samonośnego nadwozia, dzięki czemu autobus zachowuje stosunkowo niska masę własną oraz obszerną przestrzeń pasażerską.
Ogniwa paliwowe marki Ballard należą do jednych z najpopularniejszych w testowanych obecnie napędach pojazdów. Zapewniają one wysoką moc wyjściową i niskie koszty eksploatacji. (szczegóły na www.alexander-dennis.com)
W napędzie zastosowano oczywiście układ rekuperacji odzyskujący część energii hamowania. Bilans energetyczny polepsza również zaawansowane zarządzanie termiczne, które wykorzystuje nadmiar ciepła z ogniw paliwowych i układu napędowego do ogrzewania wnętrza autobusu.
Prezes i dyrektor zarządzający ADL, Paul Davies, powiedział: „H2.0 będzie kamieniem milowym dla technologii napędów bezemisyjnych o wysokiej wydajności idealnych na długodystansowe trasy, które są poza zasięgiem technologii baterii”.
„Zaprojektowany i zbudowany w Wielkiej Brytanii, nasz autobus wodorowy nowej generacji utrzyma inwestycje w naszej gospodarce przyczyniając się do rozwoju technologii czystych pojazdów. Wielka Brytania planuje osiągnięcie tzw. zerowej emisji netto do 2050 r.” – dodaje P. Davies