Home / Aktualności / Mercedes-Benz GenH2 Truck w testach

Mercedes-Benz GenH2 Truck w testach

Elektryfikując swoje ciężarówki przeznaczone do różnorodnych i wymagających zadań w transporcie dalekobieżnym, Daimler Trucks stawia na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem jest uzyskanie zasięgów co najmniej do tysiąca kilometrów bez konieczności dodatkowego tankowania. Już pod koniec kwietnia producent samochodów ciężarowych rozpoczął intensywne testy pierwszego udoskonalonego prototypu swojej ciężarówki Mercedes-Benz GenH2 Truck, zaprezentowanej w 2020 roku. To przełomowy krok na drodze do jej produkcji seryjnej. Konstruktorzy z Daimler Trucks poddają ten pojazd z napędem na ogniwa paliwowe wnikliwej analizie. W ramach szeroko zakrojonej serii testów, podczas których zarówno pojazdowi, jak i jego podzespołom stawiane są najwyższe wymagania, skupiono się m.in. na ciągłości użytkowania, wpływom zmiennych warunków pogodowych i drogowych oraz na różnych manewrach drogowych.

Zgodnie z planem rozwoju opracowanym przez Daimler Trucks, jeszcze w tym roku odbędą się testy ciężarówki na drogach publicznych, rozpoczęcie testów z udziałem klientów zaplanowano na rok 2023, a od 2027 pierwsze pojazdy seryjne GenH2 Truck powinny trafiać do klientów.

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG mówi: – Konsekwentnie realizujemy swoją strategię techniczną w zakresie elektryfikacji naszych ciężarówek. Chcemy zaoferować naszym klientom najlepsze samochody ciężarowe o neutralnym lokalnym bilansie CO2, napędzane z akumulatorów lub z wodorowych ogniw paliwowych, w zależności od specyfiki zastosowania. Działamy zgodnie z harmonogramem i jestem bardzo zadowolony z pomyślnego rozpoczęcia intensywnych testów GenH2 Truck.

W ciężarowym transporcie dalekobieżnym przyszłości, dla osiągnięcia neutralnego bilansu CO2, niezbędny będzie napęd na wodorowe ogniwa paliwowe. Potwierdzają to nasi liczni partnerzy, wraz z którymi intensywnie pracujemy nad wprowadzeniem tej techniki do produkcji seryjnej. Ważnym bodźcem są ponadto wyraźne deklaracje na rzecz wykorzystania wodoru w drogowym transporcie towarowym, płynące ze strony organów regulacyjnych na szczeblu krajowym i europejskim. Polityczne wsparcie odgrywa istotną rolę w przyspieszeniu rozwoju infrastruktury dla zielonego wodoru oraz umożliwieniu naszym klientom opłacalnej eksploatacji ciężarówek z napędem na ogniwa paliwowe – uzupełnia Martin Daum.

Inżynierowie konstruktorzy z Daimler Trucks projektują ciężarówkę GenH2 Truck w taki sposób, aby spełniała te same kryteria trwałości pojazdu i jego komponentów, jak porównywalny konwencjonalny Mercedes-Benz Actros. Oznacza to 1,2 mln kilometrów przebiegu, 10 lat eksploatacji i łącznie 25 tys. motogodzin. Dlatego GenH2 Truck – podobnie, jak każda kolejna generacja Actrosa – musi pozytywnie przejść niezwykle wymagające testy. Tylko w ciągu pierwszych tygodni testów pojazd pokonał już na hamowni podwoziowej setki kilometrów pod stałym obciążeniem i został skonfrontowany z wieloma ekstremalnymi sytuacjami występującymi w codziennej eksploatacji, takimi jak hamowanie awaryjne czy przejeżdżanie po krawężnikach na torze testowym.

GenH2 Truck to pojazd zaprojektowany całkowicie od podstaw, z zupełnie nowymi komponentami, na których skupiają swą uwagę jego konstruktorzy. Są wśród nich system ogniw paliwowych, całkowicie elektryczny układ napędowy i wszystkie systemy z nim powiązane, np. specjalny układ chłodzenia. Na właściwości jezdne ciężarówki ma m.in. wpływ masa własna poszczególnych elementów oraz ich umiejscowienie w pojeździe. Przykładowo w przypadku drgań spowodowanych nierównościami drogi, a zwłaszcza w sytuacjach ekstremalnych, na ten samochód ciężarowy działają inne siły niż na pojazdy konwencjonalne. Aby już na wczesnym etapie zdobyć kompleksową wiedzę w tym zakresie, obecny prototyp – odpowiednio do planowanego seryjnego wariantu GenH2 Truck – jest w ramach testów obciążany ładunkiem o masie do 25 ton, co pozwala uzyskać masę całkowitą około 40 ton.

Check Also

Samodzielne testy na obecność Covid-19

Począwszy od 1 września br., każdy chętny pracownik Volkswagen Poznań ma możliwość samodzielnego przetestowania się …