Home / Aktualności / 54 autobusy elektryczne Mercedes-Benz dla Bazylei

54 autobusy elektryczne Mercedes-Benz dla Bazylei

Mercedes-Benz otrzymał od Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) duże zamówienie obejmujące 54 całkowicie elektryczne autobusy eCitaro. Decyzję podjęto po przeprowadzeniu procedury przetargowej i intensywnych testów kilku pojazdów. Do roku 2027 szwajcarski przewoźnik zamierza w zaledwie dwóch etapach całkowicie zelektryfikować swoje linie autobusowe. eCitaro stanowi trzon pierwszego zamówienia. Obejmuje ono 38 autobusów eCitaro solo i 16 przegubowych eCitaro G. Pojazdy zostaną dostarczone w przyszłym roku.

„Cieszymy się bardzo, że od wiosny 2023 roku niemal połowa naszej floty autobusowej napędzana będzie energią elektryczną. Dzięki temu nasz tabor będzie bardziej przyjazny dla środowiska, cichszy i nowocześniejszy”, mówi dyrektor BVB Bruno Stehrenberger. Frank Scherhag, prezes zarządu EvoBus (Szwajcaria) AG dodaje: „To dla nas ogromna radość, że udało nam się pozyskać kontrakt z BVB. Stanowi on potwierdzenie potencjału eCitaro i naszych usług. Fakt, że będziemy mogli mieć swój własny wkład w proces, który uczyni Bazyleę miastem jeszcze bardziej przyjaznym do życia, napawa nas dumą.”

Przeznaczone dla Bazylei autobusy miejskie to pojazdy najwyższej klasy zarówno pod względem technicznym jak i wizualnym. Autobusy solo i przegubowe mają po dziesięć zespołów baterii. Można je szybko naładować zarówno za pomocą wtyczki jak i przez pantograf z mocą ładowania do 450 kW. Dla zapewnienia jak najlepszej trakcji w autobusie przegubowym napędzana jest zarówno oś środkowa jak i tylna. Wyposażając swoje pojazdy w układ wspomagania skrętu Sideguard Assist, aktywny układ wspomagania hamowania Preventive Brake Assist i system monitorowania ciśnienia w oponach TPM, BVB pokazuje, że do priorytetów firmy należy również dbałość o maksimum bezpieczeństwa. Pojazdy wyposażone w troje drzwi (autobusy solo) i czworo drzwi (autobusy przegubowe) w połączeniu z drzwiami wahadłowo-przesuwnymi zapewniają szybki przepływ pasażerów.

Pasażerów wita przyjazne i funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze. Poręcze i poręcze ze stali nierdzewnej i szczotkowanej stali szlachetnej, ściany boczne wykończone filcem igłowanym i siedzenia obite skórzaną tapicerką tworzą dostojną atmosferę. W uzupełnieniu do tradycyjnej powierzchni specjalnego przeznaczenia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych naprzeciwko drugich drzwi, autobusy przegubowe oferują dodatkową powierzchnię specjalnego przeznaczenia w tylnym członie. Powierzchnie te są wyposażone w wygodne poduszki do oparcia dla pasażerów stojących. Informacje i rozrywkę zapewnia pasażerom kilka monitorów TFT. Podczas obsługi własnych urządzeń elektronicznych mogą oni również korzystać z udostępnionego sygnału WiFi i licznych gniazd USB.

Również kierowcy BVB mogą cieszyć się wysokim poziomem komfortu. Ich kabina jest oddzielona od wnętrza przegrodą z otworem służącym do komunikowania się z pasażerami i wydawania pieniędzy. Do ich dyspozycji jest także obrotowy, ogrzewany i klimatyzowany fotel z licznymi funkcjami regulacyjnymi i elektrycznie regulowanym podparciem lędźwiowym. System wideomonitoringu zapewnia podgląd wnętrza autobusu, a kamera cofania pomaga przy manewrowaniu.

Basler Verkehrs-Betriebe ze swoją gęstą siecią tras i częstymi kursami wspiera mobilność ludzi w mieście i w otaczającej je aglomeracji oraz łączy Bazyleę z sąsiednimi krajami w trójkącie przygranicznym z Niemcami i Francją. 115 autobusów, spośród których Citaro stanowi silny trzon aktualnej floty, obsługuje 14 linii wspieranych przez 135 składów na dziewięciu liniach tramwajowych. Autobusy pokonują rocznie łącznie ponad sześć milionów kilometrów.

W ubiegłym roku Basler Verkehrs-Betriebe obchodziło 125-lecie swojego istnienia. Lecz wzrok skierowany jest zawsze w przyszłość: W zaledwie dwóch etapach przewoźnik zamierza przestawić całą swoją flotę autobusową na pojazdy z napędem elektrycznym. W ten sposób spełni wymogi bazylejskiej ustawy o transporcie publicznym, zgodnie z którą do 2027 roku cała flota w 100 % ma być zasilana energią odnawialną. W przyszłym roku na ulice wyjadą pierwsze 62 e-busy, a wśród nich 54 nowo zamówione eCitaro. W 2027 roku dołączą do nich opcjonalnie kolejne 64 autobusy. Wraz ze zmianą taboru całkowitej przebudowie ulegnie też zajezdnia, Garage Rank, w tym także infrastruktura ładowania. Do ładowania wykorzystywana jest wyłącznie energia elektryczna ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo, na końcowych przystankach pięciu dłuższych linii zostaną zainstalowane stacje do doładowywania.

Według obliczeń Basler Verkehrs-Betriebe, roczna oszczędność na CO2 osiągnięta dzięki przebudowie floty autobusów będzie równoważna rocznej emisji CO2 z 3 500 samochodów osobowych wyposażonych w silniki spalinowe.

Check Also

Scania w pionierskim studium wykonalności e-dróg

Scania weźmie udział w brytyjskim studium wykonalności dotyczącym eksploatacji pojazdów ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystujących …