Obsługa połączenia liniowego przez 24 godziny, bez ładowania, zasięg 550,8 kilometrów. Tak imponująco przedstawia się bilans, jaki elektryczny autobus MAN odnotował w dniu 18 maja podczas przejazdu w warunkach rzeczywistych ulicami w Monachium. W ten sposób autobus miejski MAN Lion’s City E udowodnił, że elektromobilność już dziś stanowi realną alternatywę dla osobowego transportu miejskiego.
„Obsługa linii autobusowej w warunkach rzeczywistych na trasie 550 kilometrów przy tylko jednorazowym ładowaniu baterii to naprawdę ogromny sukces autobusu MAN Lion’s City E i jego kierowców. Bardzo się cieszymy z tego niesamowitego wyniku. Pokazuje on wyraźnie, że już dziś elektromobilność jest w pełni realistyczna”, mówi Rudi Kuchta, Head of Business Unit Bus w spółce MAN Truck & Bus. Wraz ze swoim zespołem wysłał on autobus MAN Lion’s City 12 E w ramach testu MAN eBus Efficiency Run na trasę linii autobusowych 176 i X80 obsługiwanych przez monachijskie zakłady transportowe MVG. Elektryczny autobus miejski MAN przez 24 godziny kursował na trasie między ulicą Karlsfelder Straße a stacjami Moosach i Puchheim. Za kierownicą siedzieli kierowcy MAN ProfiDrive. Testowemu przejazdowi w ramach MAN eBus Efficiency Run towarzyszyli także dziennikarze i eksperci TÜV SÜD. Przed rozpoczęciem jazdy eksperci zaplombowali gniazdo do ładowania, a po zakończeniu testu usunęli plombę i potwierdzili przebytą trasę.
„Zależało nam na wykazaniu, że nasz MAN Lion’s City E w rzeczywistych warunkach może mieć bardzo daleki zasięg. Przejechanie 550 kilometrów pozwoliło nam osiągnąć ten cel”, mówi Kuchta i dodaje: „Oprócz dostępności i niezawodności to właśnie kwestia zasięgu jest ważnym kryterium dla naszych klientów. Na połączeniach liniowych, które dotychczas były obsługiwane przez jeden pojazd z silnikiem spalinowym, w przyszłości powinien kursować także tylko jeden pojazd elektryczny, który musi się idealnie dostosować do dotychczasowych procesów operacyjnych. Przy zasięgu 550 km osiągnięcie tego celu w 99% przypadków jest możliwe bez konieczności dodatkowego ładowania. Klienci mogą zatem ładować autobus na bazie i nie muszą inwestować w dodatkowe urządzenia techniczne na trasie, co stanowi dla nich istotną zaletę.” Nawet przy zasięgu „tylko” 400 km lub 300 km pokrytych zostanie odpowiednio 98 lub 89 % tras obsługiwanych przez klientów MAN. Szacunki te wynikają z analizy 1325 tras, przeprowadzonej przez ekspertów MAN Transport Solutions w ramach doradztwa eMobility dla przedsiębiorstw transportu publicznego. Firma MAN już w 2018 roku uruchomiła dział MAN Transport Solutions, który oferuje odpowiednie know-how i usługi, aby ułatwić klientom przejście na mobilność elektryczną.