Home / Aktualności / Patronujemy renowacji

Patronujemy renowacji

Pojazdy zabytkowe są żywym świadectwem postępu technicznego, który doprowadził świat motoryzacji do czasów bezemisyjnego transportu.

Moda na styl retro jest mocno ukorzeniona na Starym Kontynencie, dlatego widok niszczejącego autobusu marki Scania, wyprodukowanego w 1976 roku, prawdopodobnie wzbudził zdziwienie nabywcy. Wysłużony pojazd wkrótce odzyska swój dawny wygląd, a jego nowy właściciel – Stowarzyszenie RetroTrans, chce podzielić się z Wami tą wiadomością:

Szanowni Państwo Wśród wielu celów statutowych Stowarzyszenia RetroTrans tym najbardziej oddającym charakter jego działalności jest renowacja zabytków. Okazja do realizacji pierwszego projektu pojawiła się wraz z powstaniem organizacji w pierwszej połowie 2021 roku. Wtedy to członkowie stowarzyszenia dotarli do unikatowego autobusu, stojącego w tzw. krzakach w miejscowości oddalonej od Konina o około 30 kilometrów. Tym autobusem jest wyprodukowana w 1976 roku Scania CR111M, która swoje drugie życie, jednocześnie wraz z trzynastoma innymi pojazdami tego typu, spędziła w Koninie. Natomiast swą przygodę z transportem autobus rozpoczął w szwedzkim mieście Örebro. Konińska Scania CR111M jest, według założyciela i właściciela strony svenskbusshistoria.se poświęconej historii szwedzkich autobusów, jednym z siedmiu tego typu autobusów na świecie, pięć z nich znajduje się w Szwecji, dwa natomiast w Polsce – drugi z polskich egzemplarzy – w Muzeum Inżynierii w Krakowie wyłącznie jako eksponat. Koniński zabytek po remoncie będzie zatem jedynym tego typu autobusem jeżdżącym w naszym kraju. Remont przeprowadza krakowska firma Bus & Truck Polska, do której autobus został przetransportowany 31 maja 2021 r. i która ma bardzo bogate doświadczenie w remoncie dużych pojazdów. Została wybrana głównie ze względu na znakomitą znajomość tego modelu, ponieważ w przeszłości dokonywała napraw autobusów, które w liczbie 92 sztuk jeździły w krakowskim MPK. W firmie do dziś zatrudnieni są fachowcy, którzy doskonale pamiętają te maszyny i znają się na ich specyfice. Po remoncie zabytek będzie służył nie tylko mieszkańcom Konina, ale całego kraju, a wierzymy, że także Europy. Autobus zostanie przeznaczony do obsługi historycznych linii autobusowych, będzie brał udział w zlotach tematycznych poświęconych historycznemu taborowi komunikacji publicznej, a także zostanie wystawiany na targach motoryzacyjnych, komunikacji miejskiej oraz targach RETRO, które odbywają się cyklicznie w Poznaniu. W 2021 roku, gdy tylko pojawiła się informacja o odnalezieniu zabytku, stowarzyszenie otrzymało bardzo dużo zapytań o możliwość uczestnictwa autobusu w zlotach zabytkowych pojazdów. Sprawa jest więc warta zainteresowania. Jedyne, czego potrzeba, to powrotu zabytku do domu, który, mamy nadzieję, szybko dojdzie do skutku.
Konińska Scania CR111M jest według oficjalnych danych siódmym udokumentowanym tego typu pojazdem na świecie. W Szwecji autobus otrzymał na początku służby numer boczny 77. Wierzymy w magię liczb. Z serdecznymi pozdrowieniami w imieniu stowarzyszenia
członek zarządu Artur Michalak

Check Also

Pierwsza elektryczna śmieciarka pracuje już w Świebodzicach

Gmina Świebodzice mając na uwadze możliwość zmniejszenia swojego śladu węglowego inwestuje w pojazdy elektryczne. Na …

Mega Darkmarket Site