Home / Aktualności / Renault Trucks i GEODIS w projekcie elektrycznego samochodu ciężarowego do logistyki miejskiej

Renault Trucks i GEODIS w projekcie elektrycznego samochodu ciężarowego do logistyki miejskiej

W miejskim transporcie towarowym zachodzą zmiany, zarówno pod względem przepisów dotyczących emisji, ograniczonego dostępu, jak i rozpowszechniania się środków transportu (rowery towarowe, rowery, skutery itp.) w przestrzeni publicznej.

Ze względu na masowość, pojazdy o tonażu powyżej 3,5 tony pozostaną w centrum dystrybucji miejskiej. Firma Renault Trucks od dziesięciu lat pracuje nad zmniejszeniem wpływu logistyki miejskiej na środowisko tworząc pełną gamę pojazdów elektrycznych produkowanych we Francji o masie od 3,5 do 26 ton. GEODIS, którego ambicją jest zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030, zobowiązał się do zapewnienia bezemisyjnych dostaw do 37 miast we Francji do roku 2023.

Dzięki nowej współpracy, producent i jego partner logistyczny idą o krok dalej i łączą swoje know-how w celu opracowania zupełnie nowego 16-tonowego elektrycznego samochodu ciężarowego do transportu miejskiego, którego koszt (TCO) jest porównywalny z kosztem pojazdu z silnikiem diesla, co jest warunkiem wstępnym do powszechnego zastosowania alternatywnych jednostek napędowych.

Marie-Christine Lombard, Dyrektor Generalny GEODIS, powiedziała: – Kryzys ekologiczny w połączeniu z rozwojem handlu elektronicznego i wprowadzeniem stref niskoemisyjnych w głównych miastach Francji oznacza, że musimy pilnie przyspieszyć dekarbonizację transportu. Taki jest cel GEODIS, który przyświecał nawiązaniu współpracy z Renault Trucks. Chcemy szybko dostarczyć konkretnych odpowiedzi na pytanie o zrównoważoną logistykę miejską.

Bruno Blin, prezes Renault Trucks, dodał: – Zauważyliśmy, że zmienia się wizerunek pojazdu ciężarowego; w końcu jest on postrzegany jako niezbędne narzędzie. Celem projektu, w którym Renault Trucks współpracuje z GEODIS, jest zaprojektowanie samochodu ciężarowego, który bez problemu wtopi się w krajobraz miejski, wśród innych użytkowników dróg, w strefach o dużym natężeniu ruchu, a nawet w strefach dla pieszych. Ten nowy samochód ciężarowy będzie zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracy kierowcy oraz o bezpieczeństwie mieszkańców miast.

Dzięki współpracy prowadzonej już na etapie projektowania, pojazd ten (nazwa projektu: Oxygen) umożliwi zintegrowanie wszystkich wymagań i funkcji związanych z dostawami do centrum miasta: eliminację niedogodności takich jak zanieczyszczenia i hałas oraz poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego w celu lepszego współistnienia ze wszystkimi użytkownikami dróg (pieszymi i osobami korzystającymi z “miękkich” środków transportu).

  • Większe bezpieczeństwo kierowcy i pieszych dzięki obniżonej kabinie, zapewniającej kierowcy doskonałą widoczność, co pozwala na optymalną ochronę użytkowników dróg; dużej przedniej szybie i wielu kamerom zamiast lusterek wstecznych, oferującym widok 360°; przesuwanym drzwiom bocznym po stronie pasażera, ograniczającym kąt otwarcia drzwi.
  • Większy komfort dla kierowcy, który będzie mógł wysiąść z samochodu po dowolnej stronie, lewej lub prawej. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej wysokości wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
  • Optymalna ergonomia i łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Aby to osiągnąć, rozważana jest trójstronna współpraca z producentem nadwozi, której celem jest usprawnienie operacji załadunku/rozładunku w środowisku miejskim.
  • Usługi online umożliwiające kierowcom optymalizację operacji dostawczych i tras.
  • Aby ten pojazd doskonale wkomponował się w miejski krajobraz, a także w celu zwiększenia komfortu i poczucia własnej wartości kierowcy, projektanci Renault Trucks całkowicie zmienili linię nadwozia i wnętrze kabiny.

Dostawa prototypu przewidziana jest na koniec 2022 roku. Będzie on produkowany w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne we Francji, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie elektryczne samochody ciężarowe od 2020 roku.

Od 2023 roku samochód ciężarowy będzie testowany pod kątem dostaw miejskich w Paryżu. Po testach w warunkach rzeczywistych nastąpi faza adaptacji pojazdu, uwzględniająca opinie kierowców na temat komfortu użytkowania, praktyczności, ładowania itp.

Check Also

Mój elektryk MAN eTGE

Aż do 70 000 PLN mniej można zapłacić za samochód MAN TGE z napędem elektrycznym. …