Home / Aktualności / Nowa rzeczywistość branży automotive

Nowa rzeczywistość branży automotive

Podczas piątej edycji International Automotive Business Meeting spotkali się eksperci, politycy, przedstawiciele instytucji i najważniejszych firm z sektora, by porozmawiać o przyszłości branży motoryzacyjnej.

– Dziś, w nieustannie zmieniających się warunkach, wyzwania stojące przed branżą są jeszcze większe – powiedział Piero Cannas, prezes Włoskiej Izby Handlowo-Przemysłowej w Polsce (CCIIP).

Luk Palmen, manager ds. innowacji i kooperacji klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM) dodał:

– Musimy zastanowić się, dokąd zmierza przemysł motoryzacyjny i jaka będzie rola Polski w tym sektorze. Zauważyć możemy nacisk na zwiększenie udziału dostawców działających w Polsce w budowę nowych pojazdów elektrycznych.

Co słychać w sektorze automotive?

Motoryzacja ostatnio przechodzi bardzo interesujący, ale i ciężki okres. Zaczęło się od pandemii, kiedy fabryki musiały zawiesić produkcję, potem nadeszły kłopoty z dostawami półprzewodników, a teraz wojna w Ukrainie spowodowała przerwanie łańcuchów wartości i dostaw bardzo ważnych komponentów.

Rosnące ceny stali, ropy naftowej, to wszystko powoduje, że nasi inwestorzy są w nowej, wymagającej sytuacji. Jako strefa ekonomiczna jesteśmy gotowi, by pomagać i rozwiązywać bieżące problemy– mówił Mateusz Rykała, wiceprezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Niewątpliwie branżę automotive czeka wiele wyzwań, w tym takich, z jakimi nigdy wcześniej nie miała do czynienia.

Wchodzimy w erę nowych mobilności, przyjaznych środowisku napędów ekologicznych. Z drugiej strony chyba nigdy w historii nie mieliśmy tylu poważnych problemów. Mimo to chcemy skupiać się na tym, żeby iść do przodu, bo nie ma innego wyjścia, nie ma odwrotu od walki o to, żeby klimat był lepszy, od przejścia na napędy niskoemisyjne – podkreślał Jakub Faryś prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

– Wszyscy liczą na to, że przemysł motoryzacyjny w końcu wróci na wysokie obroty wsparty przez mega trendy w mobilności i motoryzacji, czyli samochody elektryczne, pojazdy autonomiczne i to wszystko, co będzie oferowało nam zrównoważoną środowiskowo mobilność w Europie i na świecie – dodał Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan.

Zagłębie motoryzacji

– Górny Śląsk i Zagłębie są istotnymi ośrodkami dla branży motoryzacyjnej w Polsce. Automotive to siła napędowa dla gospodarki naszego regionu. Naszym celem jest rozwijać się w nowych kierunkach. Przyszłością jest szeroko pojęta elektromobilność – nie tylko w transporcie publicznym, ale również indywidualnym – zapowiedział Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

– Jedna trzecia firm z naszego miasta jest związana z branżą motoryzacyjną i elektromobilnością. To dla nas duże wyzwanie i wielka nadzieja, ponieważ z miasta górniczo-hutniczego stajemy się, jak cały region, miastem związanym z sektorem automotive – dodał Marcin Bazylak, prezydent miasta Dąbrowy Górniczej.

Od 25 lat na terenie Śląska i Zagłębia rozwijają się firmy z sektora automotive. Obecnie jest to ponad 500 przedsiębiorstw, z czego 70% to branża motoryzacyjna.

Jako klaster zrzeszamy 180 podmiotów, w tym ponad 120 firm z branży motoryzacyjnej. Tworzymy platformę współpracy pomiędzy przemysłem motoryzacyjnym, otoczeniem biznesowym, edukacyjnym, badawczo-rozwojowym, bo wierzymy, że śląsko-zagłębiowski region jest najlepszym miejscem dla przemysłu motoryzacyjnego – tłumaczył Łukasz Górecki, dyrektor klastra Silesia Automotive and Advanced Manufacturing (SA&AM).

– Czyste środowisko, nowe technologie, to jest kierunek, który obraliśmy i chcemy dzielić się tymi doświadczeniami – podsumował Arkadiusz Chęciński, prezydent miasta Sosnowca.

Check Also

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o 140 proc.

Licznik elektromobilności w Polsce przekroczył 40 tys. pojazdów, a od początku roku liczba nowych rejestracji …