Home / Aktualności / Bratysława stawia na wodór

Bratysława stawia na wodór

Słowacki przewoźnik Dopravný podnik Bratislava (DPB) zdecydował o zakupie czterech autobusów wodorowych, które zostaną wyprodukowane przez firmę Solaris. To pierwsze zamówienie dokonane w zakresie umowy ramowej. Docelowo do stolicy Słowacji może trafić nawet 40 Urbino 12 hydrogen.

Przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej z Bratysławy podpisało w tym tygodniu umowę na zakup czterech Solarisów Urbino 12 hydrogen. Będzie to pierwsza flota autobusów wodorowych nie tylko w Bratysławie, ale i na Słowacji. DPB zawarło z producentem umowę ramową, zgodnie z którą finalna transza może wynieść nawet 40 autobusów wodorowych. Termin realizacji produkcji pierwszych czterech Urbino 12 hydrogen to lipiec przyszłego roku.

– Nasza współpraca z Bratysławą sięga 2006 roku. Na przestrzeni lat dostarczyliśmy tam 50 pojazdów z napędami diesla i sprężonego gazu ziemnego. Teraz towarzyszymy DPB we wdrażaniu technologii wodorowej, będącą jedną z kluczowych technologii w planowaniu nowoczesnego, czystego transportu miejskiego. Bratysława daje tym samym wspaniały przykład kolejnym europejskim miastom – przekazał Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach.

Sercem pojazdu Urbino 12 hydrogen jest zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW, pełniących funkcję miniaturowej elektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. W skład całego układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Ogniwo paliwowe wytwarza energię elektryczną w trakcie użytkowania pojazdu, która jest przekazywana bezpośrednio do układu napędowego. Wodór gromadzony jest w postaci gazowej w najnowocześniejszych, kompozytowych zbiornikach na dachu autobusu. Same zbiorniki wodoru są poddawane rygorystycznym testom i są zaprojektowane w celu zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa kierowców, pasażerów oraz przechodniów.

Check Also

Elektryczne VDL Citea podróżują 200 milionów kilometrów: podwojenie w ciągu osiemnastu miesięcy.

W ciągu półtora roku liczba kilometrów przejechanych przez elektryczne autobusy VDL Citea w Europie podwoiła …