300. dostawa LNG i 24 mln ton przyjętego surowca w Świnoujściu

Do Świnoujścia, w zbiornikach amerykańskiego gazowca Prism Courage, przypłynął właśnie 300. transport LNG. Bezcenny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski surowiec już w blisko 50 proc. dociera do naszego kraju w stanie lotnym, dlatego ORLEN planuje rozbudowę portowej infrastruktury gazowej i floty własnych gazowców.

Odbiór LNG w Świnoujściu był od początku jednym z filarów strategii dywersyfikacji importu gazu do Polski, a udział dostaw drogą morską pod kątem całkowitego zaopatrzenia w ten surowiec systematycznie rośnie. W 2016 roku LNG stanowiło zaledwie ok. 8 proc. dostaw gazu z zagranicy, podczas gdy w 2023 roku udział ten wzrósł do niemal 46 proc. całego importu błękitnego paliwa do Polski.

Sercem tej kluczowej dla bezpieczeństwa energetycznego Polski infrastruktury odbioru LNG jest terminal w Świnoujściu, który pochwalić się może imponującymi wynikami: dotychczas ORLEN odebrał za jego pośrednictwem 23,6 mln ton LNG (ponad 31,2 mld m sześc. gazu ziemnego w stanie lotnym). Taka ilość paliwa wystarczyłaby, aby zapewnić gaz wszystkim korzystającym z tego paliwa gospodarstwom domowym w Polsce przez ponad sześć lat.

Rosnącą dynamikę importu skroplonego gazu ziemnego do Polski pokazuje coraz krótszy czas pomiędzy kolejnymi dostawami. Setny ładunek LNG trafił do Świnoujścia w lipcu 2020 roku, a więc ponad cztery lata po uruchomieniu terminalu. Na osiągnięcie drugiej setki potrzeba było niemal dwa razy mniej czasu niż na początku, bo zaledwie 28 miesięcy. Sto kolejnych ładunków ORLEN odebrał w Świnoujściu w ciągu następnych 20 miesięcy.

Najwięcej dostaw LNG dotarło do Świnoujścia z Kataru (143 ładunki) oraz ze Stanów Zjednoczonych (134 dostawy), które od 2022 roku są głównym kierunkiem importu skroplonego gazu ziemnego.

Rosnący wolumen dostaw wiąże się także z wieloma inwestycjami, realizowanymi bądź planowanymi przez ORLEN. W pierwszej kolejności są nimi: zakończenie rozbudowy Terminala LNG w Świnoujściu oraz planowane na 2028 rok uruchomienie drugiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. W efekcie tych inwestycji łączna roczna przepustowość obu instalacji osiągnie ponad 14 mld m3 gazu ziemnego w stanie lotnym.

W umacnianiu roli LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego istotne znaczenie ma rozwój własnej floty gazowców. Grupa ORLEN będzie mieć łącznie osiem takich jednostek, z czego cztery już są wykorzystywane. Odbiór pozostałych gazowców planowany jest przed końcem 2025 roku.

Check Also

Targor-Truck nagrodzony za zrównoważone łańcuchy dostaw

Firma otrzymała Brązowy Medal w najnowszej edycji  „Sustainability Rating  – November 2024” i tym samym …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.