Od czasu premiery w 1997 roku z linii produkcyjnej zjechało już 70 000 egzemplarzy tego najbardziej popularnego autobusu w historii Daimler Buses. W ramach eMobility Days 2.0 w Berlinie, Till Oberwörder, CEO Daimler Buses (na fot. po prawej) i Mirko Sgodda, dyrektor ds. marketingu, sprzedaży i obsługi klienta Daimler Buses (po lewej) przekazali uroczyście symboliczny klucz do w pełni elektrycznego jubileuszowego eCitaro na ręce Karen Bosch, COO w HTM Personenvervoer N.V., Haga, Holandia.
Till Oberwörder: „Możliwość świętowania tego wyjątkowego kamienia milowego razem z HTM Personenvervoer to dla nas powód do radości i dumy. Pochodzący z naszej produkcji 70-tysięczny egzemplarz Citaro to oczywiście model z napędem elektrycznym. Pojazd ten jest nie tylko dowodem siły innowacji Daimler Buses i zaufania naszych klientów, ale pokazuje także nasze zaangażowanie w bardziej zrównoważoną przyszłość. Zasilany wyłącznie elektrycznie eCitaro jest symbolem drogi, którą Daimler Buses zamierza konsekwentnie podążać w nadchodzących latach”.
Karen Bosch, COO w HTM: „Dzięki Mercedes-Benz eCitaro firma HTM będzie wnosić znaczący wkład w zrównoważony rozwój transportu publicznego w regionie Hagi. eCitaro oferuje naszym pasażerom komfortowy i cichy transport. A dla naszych kierowców oznacza to również nowe, nowoczesne miejsce pracy, w którym mogą nadal z przyjemnością i profesjonalizmem dowozić pasażerów do celu”.
Jubileuszowy autobus stanowi część zamówienia na 95 jednostek eCitaro i eCitaro G przeznaczonych do użytku w holenderskiej Hadze. Trzydrzwiowy autobus solo jest wyposażony w baterie NMC 3 najnowszej generacji. Ładowanie odbywa się tu za pomocą pantografu. Podobnie jak wszystkie autobusy eCitaro eksploatowane we flocie HTM, jubileuszowy pojazd wyposażony jest w liczne systemy wspomagające bezpieczeństwo. Obejmują one asystenta skrętu Sideguard Assist 2, Frontguard Assist chroniącego przed zagrożeniami w obszarze przed autobusem, system rozpoznawania znaków drogowych Traffic Sign Assist i system wspomagania koncentracji (Attention Assist; AtAs). Razem tworzą one bezpieczne środowisko zarówno dla pasażerów, jak i innych użytkowników dróg.
Wewnątrz zadbano o przyjazną atmosferę dla pasażerów, którą zapewnia m.in. drewnopodobna podłoga i luksusowo tapicerowane fotele stylizowane indywidualnie dla HTM. Dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej lub pasażerów z wózkami dziecięcymi przygotowano w autobusach specjalne strefy przystosowane do ich potrzeb. Supernowoczesny system automatycznej klimatyzacji zapewnia przyjemny, komfortowy klimat w eCitaro.
Przedsiębiorstwo transportowe HTM Personenvervoer N.V. jest podmiotem obsługującym miejską sieć tramwajową i autobusową w Hadze. Oprócz pojedynczych i przegubowych autobusów miejskich Mercedes-Benz eCitaro i eCitaro G, Daimler Buses wraz z ekspertami z Daimler Buses Solutions dostarczył HTM kompletną e-infrastrukturę niezbędną do eksploatacji pojazdów.
70-tysięczny egzemplarz Citaro to kolejny punkt kulminacyjny w wyjątkowej historii sukcesu niskopodłogowego autobusu miejskiego od Mercedes-Benz. Już jego pierwsza generacja zaprezentowana podczas światowej premiery w 1997 roku zapoczątkowała odwrócenie trendu w kierunku przyjaznego dla pasażerów, ekonomicznego i bezpiecznego transportu miejskiego z wykorzystaniem niskopodłogowych autobusów o rewelacyjnym wyglądzie zewnętrznym i wewnętrznym a także innowacyjnej technologii.
Po wprowadzeniu na rynek ponad 32 000 egzemplarzy, druga generacja Citaro produkowana od 2011 roku jeszcze bardziej spotęgowała mocne strony bestsellera. W tym kontekście warto przede wszystkim nadmienić, że był pierwszy na świecie autobus miejski w 2012 roku, który spełniał normę emisji spalin Euro VI. Niezależnie od tego, czy chodzi o ochronę środowiska, technologię bezpieczeństwa czy komfort: Mercedes-Benz Citaro wielokrotnie wyznaczał nowe standardy i odgrywał pionierską rolę – nie tylko dzięki w pełni elektrycznemu eCitaro, który od 2018 roku jest jednym z najpopularniejszych autobusów elektrycznych w Europie.
W trakcie swojej kariery Mercedes-Benz Citaro był wielokrotnie nagradzany. Zdobył między innymi kilkukrotnie ogólnoeuropejską nagrodę „Bus of the Year” a także, i to dwa razy z rzędu, nagrodę „Electric Bus Champion”, którą po raz ostatni przyznano mu w bieżącym roku.