W maju 2024 roku Grupa Renault zaprezentowała swoją strategię w dziedzinie pojazdów autonomicznych i rozpoczęła, wspólnie z partnerem WeRide, pierwszy w Europie test na ogólnodostępnej drodze, w ramach którego autonomiczne autobusy obsługiwały międzynarodowy turniej tenisowy Roland-Garros.
Pierwszy test w rzeczywistych warunkach, podczas którego przejechano około 1000 kilometrów i przewieziono blisko 700 osób, dowiódł dojrzałości technologii oraz skuteczności tego rozwiązania w przewozie osób.
Po udanym przeprowadzeniu testu liczne podmioty z branży transportu (jednostki samorządu terytorialnego, przewoźnicy, zarządcy terenów prywatnych) wyraziły zainteresowanie wdrożeniem tego rozwiązania u siebie. Kolejne testy terenowe są już prowadzone w całej Europie, między innymi w Zurychu (Szwajcaria), Valence (Francja) czy Barcelonie (Hiszpania).
Grupa Renault kieruje się pragmatycznym, zróżnicowanym podejściem do pojazdów autonomicznych i bierze pod uwagę odmienne potrzeby użytkowników samochodów osobowych i pasażerów transportu zbiorowego.
Firma dostrzega możliwość wdrożenia w najbliższym czasie pojazdów autonomicznych do transportu zbiorowego na poziomie autonomii L4, czyli zdolnych do samodzielnego kontrolowania sytuacji w czasie jazdy na określonym obszarze działania i pod zdalnym nadzorem, ale bez obsługi w pojazdach. Wraz z rozwojem stref czystego transportu miasta i gminy stają przed zupełnie nowymi wyzwaniami w dziedzinie transportu zbiorowego. W związku z tym szacujemy, że zapotrzebowanie na autonomiczne elektryczne minibusy wyniesie kilka tysięcy w ciągu najbliższej dekady. Autonomiczne minibusy, zdolne do samodzielnego kontrolowania sytuacji w czasie jazdy na określonym obszarze działania, pomyślnie przeszły różne testy terenowe, które wykazały ich skuteczność i możliwość stworzenia elastycznej, dostępnej, bezpiecznej i bezemisyjnej oferty transportu zbiorowego. Jako pionier bezemisyjnej mobilności Grupa Renault planuje do 2030 roku stworzyć zrobotyzowaną platformę elektrycznych minibusów, która będzie w stanie współpracować z rozwiązaniami w zakresie jazdy autonomicznej, opracowanymi przez wyspecjalizowanych partnerów, takich jak firma WeRide. Obie firmy pracują nad rozwojem zautomatyzowanych rozwiązań dla transportu zbiorowego w Europie z wykorzystaniem pojazdów o poziomie autonomii L4.
