Rok 2023 był okresem intensywnych prac na koncesyjnym odcinku autostrady A2 między Świeckiem a Koninem. Autostrada Wielkopolska S.A. z sukcesem zrealizowała remont ponad 50 km odcinka A2, Placów Poborów Opłat, mostów i wiaduktów autostradowych oraz jednego z kluczowych dla ruchu węzłów – Poznań Zachód. Nie zabrakło także inwestycji i realizacji związanych ze zmniejszaniem śladu węglowego. Rok 2024 zapowiada się równie intensywnie – dobudową 3 pasa pomiędzy węzłami Poznań Krzesiny – Poznań Wschód.
Autostrada A2 to jeden z kluczowych szlaków komunikacyjnych Polski. Jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), jednym z kluczowych połączeń między Europą Zachodnią i Środkową oraz strategicznym dla Polski korytarzem transportowym na linii Warszawa – Berlin.
Autostrada Wielkopolska, czyli 255 kilometrowy koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem, obciążony jest średnim ruchem dobowym na poziomie 30 tysięcy aut. Znaczną część tego ruchu stanowią pojazdy ciężkie. Tak duże natężenie ruchu powoduje szybsze zużywanie nawierzchni i konieczność remontów. Spółka uwzględnia to w wieloletnich prognozach i planach inwestycyjnych – prace modernizacyjne wykonywane są z wyprzedzeniem, przed powstaniem uszkodzeń nawierzchni, tak, aby kierowcy nie odczuli różnic w jakości podróżowania, a bezpieczeństwo ruchu drogowego było zapewnione na jak najwyższym poziomie.
Ponad milion metrów kwadratowych nowej nawierzchni
Mimo trudnego gospodarczo i biznesowo 2023 roku Autostrada Wielkopolska utrzymała wysoki standard obsługi i terminowości planowych remontów. Spółka przykłada duża wagę do rzetelności i odpowiedzialnego zarzadzania infrastrukturą, w celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W 2023 roku terminowo zakończono realizację rozpoczętego rok wcześniej remontu 50 kilometrów nawierzchni na odcinku między Nowym Tomyślem a Poznaniem. W sumie położono ponad milion metrów kwadratowych nowej warstwy ścieralnej z użyciem asfaltu wysokomodyfikowanego HIMA, który charakteryzuje się większą odpornością na obciążenia. Prace objęły nie tylko ciąg główny autostrady, ale także remont węzła Poznań Zachód, łączącego trasy S5 i S11 z autostradą A2.
W tym samym czasie Spółka rozpoczęła prace remontowe na wiadukcie w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz na moście nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km A2). Dzięki współpracy z GDDKiA obiekty te otrzymają nową klasę nośności I MLC. Zakończenie prac planowane jest na 2024 rok.
Dla poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz komfortu kierowców zmodernizowano także wjazdy na niektóre Miejsca Obsługi Podróżnych, nawierzchnię i wiaty na kilku Placach Poboru Opłat oraz dobudowano 25 km nowych barier ochronnych, zwiększających bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Inwestycje sprzyjające środowisku
Autostrada Wielkopolska konsekwentnie realizuje także rozwiązania wspierające zrównoważony rozwój, takie jak oświetlenie ekologiczne czy stacje ładowania samochodów elektrycznych. W 2023 roku dokończono modernizację opraw oświetleniowych, tj. mniej efektywne oprawy sodowe zostały zastąpione przez bardziej ekologiczne oprawy LED na całej długości autostrady oraz na MOP. Barwa i układy optyczne opraw LED kierują całe emitowane światło na autostradę, polepszając widoczność, co wiąże się z poprawą bezpieczeństwa na drogach. Dodatkowo białe światło nie powoduje tak szybkiego zmęczenia wzroku kierowców. Inną zaletą opraw LED jest ochrona środowiska, która wiąże się ze zmniejszonym o około 50% zapotrzebowaniem na energię elektryczną oraz mniejszym „zanieczyszczeniem” środowiska naturalnego światłem.
Rok 2023 był także okresem intensywnej pracy nad projektowaniem i wdrożeniem stacji ładowania pojazdów elektrycznych w Miejscach Obsługi Podróżnych. Ich instalacja rozpocznie się już na początku drugiego kwartału tego roku i obejmie montaż 14 wielostanowiskowych ładowarek dla pojazdów elektrycznych, w tym stanowisk dla pojazdów ciężarowych. Stacje ładowania ciężarowych pojazdów elektrycznych zostaną uruchomione na MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec.
Zarówno nowe oprawy oświetleniowe jak i więcej ładowarek dla pojazdów elektrycznych są wyrazem wspierania przez Autostradę Wielkopolską bardziej ekologicznych form transportu, co sprzyja ograniczaniu śladu węglowego. W minionym roku Spółka przeprowadziła także szereg akcji edukacyjnych zwracających uwagę kierowców na ekologiczną jazdę, prawidłowe użytkowanie pojazdów i korzystanie z autostrady, co sprzyja ograniczaniu emisji dwutlenku węgla do atmosfery.
Odcinkowy Pomiar Prędkości
W 2023 roku Spółka samodzielnie sfinansowała i zainstalowała odcinkowy pomiar prędkości na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Komorniki. Realizacja tej inwestycji nastąpiła po uzgodnieniach z Generalnym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD), który zarządza systemem CANARD i w którego gestii leży rejestracja naruszeń, ich analiza i prowadzenie czynności wyjaśniających w związku ze stwierdzonymi wykroczeniami. System został uruchomiony i przekazany w zarząd GITD w lutym tego roku. Wykorzystuje on zaawansowane technologie pomiaru prędkości, umożliwiając precyzyjne i skuteczne monitorowanie prędkości pojazdów na danym odcinku.
Wprowadzenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania to inicjatywa mająca na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu, co jest jednym z priorytetów Autostrady Wielkopolskiej.
Budowa 3 pasa
Mimo realizacji wielomilionowych i wymagających pod względem technicznym inwestycji, w 2023 roku równolegle prowadzono prace planistyczne dla budowy 3 pasa na odcinku ok. 10 kilometrów między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód. Dobudowa 3 pasa w tym miejscu ma na celu poprawę płynności ruchu oraz zapewnienie sprawnego, bezpiecznego i komfortowego przejazdu koncesyjnym odcinkiem A2.
– Mając na względzie potrzeby kierowców oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego, prace nad rozbudową kolejnych 10 km obwodnicy Poznania o 3 pas ruchu rozpoczęliśmy z wyprzedzeniem, tak aby zapewnić kierowcom gotową, dobrze przemyślaną i przygotowaną usługę, a realizacja tej inwestycji przyczyniła się do zapewnienia płynnego i bezpiecznego przejazdu – wyjaśnia Sebastian Joachimiak, członek Zarządu Autostrady Wielkopolskiej S.A. .
Realizacja tej inwestycji jest znacznie trudniejszym projektem pod względem technicznym niż niedawna rozbudowa odcinka A2 Poznań Zachód – Poznań Krzesiny. Obejmuje ona znacznie większy zakres prac ziemnych, miedzy innymi wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach. Równolegle z realizowaną rozbudową zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe.
Prace podzielono na etapy i zaplanowano w taki sposób, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Podobnie jak w przypadku poprzedniej rozbudowy A2 o 3 pas, która zakończyła się pół roku przed terminem, także i tym razem Spółka Autostrada Wielkopolska dołoży wszelkich starań, aby prace przebiegały w sposób sprawny, terminowy i jak najmniej uciążliwy dla kierowców. Jeśli wszystkie prace pójdą zgodnie z planem, 3 pas dla obu kierunków, na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 roku.
Autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem koncesyjnym A2, ze średnim jego natężeniem na poziomie 90 tysięcy pojazdów w ciągu doby. W miesiącach wakacyjnych natężenie ruchu przekraczało na tym odcinku 110 tysięcy pojazdów na dobę, w wybranych dniach. Warto pamiętać, że ok. trzech czwartych ruchu stanowią pojazdy wjeżdżające na w/w odcinek koncesyjny z trasy S11, S5 oraz arterii miejskich, które korzystają z obwodnicy w sposób nieodpłatny.