16 września podczas uroczystej gali zorganizowanej w ramach rozpoczynających się targów IAA Transportation w Hanowerze, odbyło się wręczenie statuetki dla producenta najlepszego autobusu roku 2025. Został nim wodorowy Solaris Urbino 18 hydrogen. Nagrodę „Bus of The Year 2025” odebrał Javier Iriarte, Prezes Zarządu firmy Solaris.
Przypomnijmy, że to już drugi raz, gdy pojazd firmy Solaris zdobywa tytuł Bus of the Year. W roku 2017 prestiżowy tytuł otrzymał Solaris Urbino 12 electric – autobus bateryjny. Tym razem eksperci branży docenili zalety technologii wodorowej i nagrodzili przegubową wersję Solarisa Urbino 18 hydrogen, napędzanego energią elektryczną powstającą w wodorowym ogniwie paliwowym. Tym samym Solaris jest pierwszą firmą w historii konkursu, która zdobyła tytuł zarówno dla autobusu bateryjnego jak i wodorowego.
Solaris Urbino 18 hydrogen rywalizował o tytuł najlepszego autobusu roku w maju w ramach Bus Euro Test. Tegoroczna edycja odbyła się w Czechach, gdzie w miejscowości Kladno przez kilka dni trwały testy porównawcze łącznie pięciu pojazdów.
Bus Euro Test, który poprzedza przyznanie nagrody Bus of The Year, to prestiżowy branżowy konkurs, przeprowadzany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors). Konkurs organizowany jest co dwa lata i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji – tytuł „Bus of the Year 2025”. Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu. Znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.
O tytuł Bus of the Year 2025 rywalizowało pięć zespołów, w tym Solaris Bus & Coach. Kandydatem firmy Solaris w konkursie Bus Euro Test był Urbino 18 hydrogen. Ten przegubowy autobus powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy napędzane wodorem. Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych, lekkich zbiorników na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg, autobus doskonale radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania, wykorzystywanego np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.
Solaris Urbino 18 hydrogen jest wyposażony w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską (do 140 osób), ułatwić serwisowanie pojazdu oraz zoptymalizować parametry jezdne autobusu.
Do tej pory firma Solaris dostarczyła do swoich klientów już ponad 260 autobusów wodorowych, a niemal 600 kolejnych znajduje się w portfolio zamówień firmy. Na koniec roku 2023 Solaris był europejskim liderem elektromobilności, dostarczając do swoich odbiorców, począwszy do 2012 roku, największą spośród wszystkich producentów liczbę pojazdów bateryjnych i wodorowych.