Pierwsze zapowiedzi wystawców na sześć miesięcy przed otwarciem Busworld Europe 2025 wywołują dreszczyk emocji. Producenci autobusów i dostawcy podzespołów przygotowują się do zaprezentowania swoich najnowszych produktów, począwszy od pojazdów elektrycznych i wodorowych po klasyczne układy napędowe nowej generacji i telematykę. Wystawa w Brukseli po raz kolejny stanie się miejscem prezentacji przyszłościowych rozwiązań dla branży autobusowej.
MAN Truck & Bus zorganizuje dwie główne premiery na Busworld Europe: MAN eCoach – pierwszego w pełni elektrycznego autokaru turystycznego firmy, zaprojektowanego jako alternatywa dla Lion’s Coach. Będzie uzyskiwał zasięg do 500 kilometrów przewożąc około 50 pasażerów i wykorzystując sprawdzone akumulatory znane z modelu ciągnika siodłowego eTruck marki MAN. Zadebiutuje również druga generacja MAN Lion’s City 12 E o masie niższej o 500 kilogramów od poprzedniego modelu. Będzie on stosowany do obsługi obciążonych linii komunikacji miejskiej uzyskując zasięg do 500 kilometrów. Nowość zostanie wyposażona w zmodernizowany kokpit.
Solaris Bus & Coach zaprezentuje Urbino 12 Hydrogen 2.0, czyli drugą generację autobusu wodorowego. Ten nowy model charakteryzuje się lżejszą ramą, bardziej kompaktowym i wydajnym systemem ogniw paliwowych oraz zwiększoną pojemnością akumulatora. Pojazd jest dostosowany do tras miejskich z rozszerzonymi wymaganiami co do zasięgu – do 700 kilometrów na jednym tankowaniu.
Oczekuje się, że VDL Bus & Coach wprowadzi na rynek nową generację swojej platformy elektrycznej Citea zarówno do użytku miejskiego, jak i regionalnego, skupiając się na wyższej wydajności akumulatora, zmniejszonej masie pojazdu i w pełni modułowej architekturze.
Irizar e-mobility zaprezentuje przeprojektowany model ie, oferujący ulepszone wnętrze i nowy system szybkiego ładowania, który skraca jego czas nawet o 30%.
BYD ogłosił europejski debiut nowego elektrycznego autobusu miejskiego z technologią baterii półprzewodnikowych, mającą na celu zwiększenie gęstości energii i stabilności termicznej.
VinFast, wschodząca potęga e-mobilności Wietnamu, zadebiutuje w Europie na Busworld Europe – jako pierwsza wietnamska marka, która kiedykolwiek wystawiła się na tym wydarzeniu. VinFast zaprezentuje 12-metrowy elektryczny autobus miejski, już eksploatowany w Wietnamie, o zasięgu 300–350 kilometrów, opracowany we współpracy z Pininfarina i napędzany technologią Siemens. Marka kładzie nacisk na pełną integrację pionową, od produkcji baterii po montaż końcowy i ma zamiar wejść na pięć rynków UE do 2026 roku.
Alfabus, chiński producent OEM, zaprezentuje dwa modele autobusów elektrycznych (12- i 18-metrowych) zbudowane specjalnie na rynek europejski z pełną homologacją typu UE. Oznacza to ponowną próbę wejścia marki do Europy za pośrednictwem Busworld.
UNVI, hiszpański producent, wprowadza na rynek SIL Electric, niskopodłogowy autobus do regularnych przewozów regionalnych. Z miejscami dla 59 pasażerów i zasięgiem 400 kilometrów, będzie oferowany operatorom potrzebujących elastyczności na średnie i długie dystanse.
ZF zaprezentuje najnowszą ewolucję swojej zintegrowanej osi elektrycznej, łączącej silnik, falownik i przekładnię w jedną, kompaktową jednostkę, aby uprościć instalację i serwisowanie.
Voith rozszerzy swoją ofertę eDrive o rozwiązanie dostosowane do elektrycznych autobusów dalekobieżnych. Firma wprowadzi również nowe komponenty wodorowe zgodnie ze swoją strategią multienergetyczną.
ACTIA Group zaprezentuje zaktualizowany pakiet telematyczny do konserwacji predykcyjnej, umożliwiający operatorom flot mieszanych śledzenie wydajności, diagnozowanie usterek i planowanie serwisowania przed wystąpieniem awarii.

Polski Traker Aktualności z branży transportu ciężarowego i osobowego.