23 lutego 1995 roku, w wyniku połączenia oddziału autobusowego dawnej Daimler Benz AG i oddziału autobusowego dawnej Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH w Ulm, utworzona została spółka EvoBus GmbH. Od tego czasu historia autobusów Mercedes-Benz i Setra pisana jest pod jednym dachem. W roku 2023 nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na Daimler Buses GmbH. Spółka zależna, należąca w całości do Daimler Truck, jest odpowiedzialna za europejską działalność w branży autobusowej i stanowi część globalnego segmentu Daimler Buses całej Grupy.
Till Oberwörder, prezes zarządu Daimler Buses: – W 1995 roku położyliśmy podwaliny pod prawdziwą historię sukcesu i połączyliśmy to, co najlepsze z dwóch światów. Obecnie jesteśmy liderem na naszych najważniejszych rynkach, a dzięki zakładom produkcyjnym w Mannheim i Neu-Ulm jesteśmy jedynym producentem autobusów o masie powyżej ośmiu ton, który produkuje na terenie Niemiec. To dla nas powód do dumy. Jestem głęboko przekonany, że jesteśmy także doskonale przygotowani na wyzwania przyszłości i że za sprawą naszych pojazdów nadal będziemy odgrywać kluczową rolę we wspieraniu procesu transformacji w kierunku transportu pasażerskiego neutralnego pod względem lokalnej emisji CO2.
Bruno Buschbacher, przewodniczący Centralnej Rady Zakładowej Daimler Buses GmbH: – Rady zakładowe w zakładach w Mannheim i Neu-Ulm, działając ramię w ramię z pracownikami, pokonały wiele wyzwań od czasu fuzji, dzięki czemu autobusy miejskie Mercedes-Benz, a także autobusy turystyczne i międzymiastowe Setra były w stanie sprostać twardej rywalizacji na wymagającym rynku. Wizja na rok 2033, którą uzgodniliśmy z przedsiębiorstwem dwa lata temu, sprawiła, że produkcja autobusów w Niemczech stała się konkurencyjna w perspektywie długoterminowej. A to zapewnia dobre i atrakcyjne miejsca pracy w obu zakładach.
W ubiegłym roku segment Daimler Buses, zatrudniający ponad 15000 pracowników, sprzedał około 26600 egzemplarzy na całym świecie, co daje wszelkie podstawy ku temu, aby móc pochwalić się kolejnym udanym rokiem.
Połączenie pionu autobusowego Mercedes-Benz ówczesnej Daimler-Benz AG i marki autobusów Setra należącej do byłej firmy Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH okazało się nie lada wyzwaniem dla wszystkich zaangażowanych stron. Ponieważ Mercedes-Benz i Setra były liderami rynku w branży autobusowej, w pierwszej kolejności trzeba było uporać się z przeszkodami o charakterze politycznym i antymonopolowym. Mieszkańcy Ulm i Neu-Ulm opowiedzieli się za fuzją, demonstrując swoje poparcie w dniu 1 lutego 1995 roku. Po pomyślnym zakończeniu kontroli antymonopolowej przeprowadzonej przez rząd federalny i przy wsparciu całego regionu, 23 lutego 1995 roku założona została spółka EvoBus GmbH.
Już w chwili zakładania przedsiębiorstwa jednym z jego strategicznych celów było stworzenie wydajnej sieci produkcyjnej pomiędzy zakładem Daimler-Benz w Mannheim a zakładami Kässbohrer w Neu-Ulm, Holýšov (Czechy) i Ligny-en-Barrois (Francja). Z biegiem lat Daimler Buses rozszerzył swoją sieć produkcyjną o kolejne lokalizacje w Samano (Hiszpania) i Hoşdere (Turcja). Do dziś firma opiera się na tej samej sieci produkcyjnej, w której kluczowe role odgrywają dwa niemieckie zakłady w Mannheim i Neu-Ulm. Fabryka w Mannheim jest centrum kompetencyjnym dla autobusów miejskich z napędem elektrycznym, podczas gdy fabryka w Neu-Ulm pełni funkcję centrum kompetencyjnego dla autobusów turystycznych o wszystkich typach napędów i jest jedyną lokalizacją produkującą autobusy turystyczne Setra. Daimler Buses planuje zainwestować do końca dekady około 150 milionów euro w obie niemieckie fabryki.
Daimler Buses ma jasno sprecyzowaną e-mapę drogową dla procesu elektryfikacji swoich pojazdów we wszystkich segmentach. Zgodnie z podwójną strategią swojej spółki macierzystej Daimler Truck, Daimler Buses koncentruje się zarówno na technologiach bateryjno-elektrycznych, jak i wodorowych.
W pełni elektryczny autobus miejski Mercedes-Benz eCitaro jest produkowany seryjnie już od 2018 roku. Od 2023 roku pojazd jest również oferowany z wodorowym ogniwem paliwowym pełniącym funkcję przedłużacza zasięgu. Od roku 2026 dołączyć ma do niego bateryjno-elektryczny Mercedes-Benz eIntouro. Do końca dekady Daimler Buses planuje również rozszerzyć swoje portfolio o autobusy turystyczne z napędem elektrycznym.
W ten sposób Daimler Buses dąży do tego, aby do roku 2030 oferta w każdym segmencie pojazdów obejmowała modele neutralne pod względem lokalnej emisji CO2 z napędami opartymi na bateriach lub ogniwach wodorowych. Działania skoncentrowane będą w pierwszej kolejności na podstawowych rynkach Europy i Ameryki Łacińskiej. Do roku 2039, na głównym rynku europejskim sprzedawane mają być już tylko nowe pojazdy neutralne pod względem lokalnej emisji CO2. W segmencie autobusów miejskich zmiana ta powinna nastąpić w Europie już od 2030 roku.