eActros 300 jedzie z koła podbiegunowego do Stuttgartu

Przejazd akumulatorowo-elektryczną ciężką ciężarówką dystrybucyjną z koła podbiegunowego do Stuttgartu jest czymś wyjątkowym nawet dla doświadczonych konstruktorów. Klienci zapewne nie będą wykorzystywać ciągnika siodłowego Mercedes-Benz eActros 300 na tak długiej trasie. Jednak konstruktorom możliwość testowania pojazdu bez przerwy przez kilka dni w najróżniejszych warunkach klimatycznych i topograficznych oraz w rzeczywistych warunkach eksploatacji daje doskonałą okazję do wypracowania rozwiązań służących możliwej optymalizacji funkcji i systemów. W marcu specjaliści z Mercedes-Benz Trucks pokonali przedseryjnym prototypem ciągnika siodłowego eActros 300 około trzech tysięcy kilometrów. Ta elektryczna ciężarówka, przeznaczona do uniwersalnego zastosowania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, świętowała swoją premierę targową na IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na jesień bieżącego roku.

Bezpośrednio przed przejazdem trasą liczącą trzy tysiące kilometrów inżynierowie Mercedes-Benz Trucks poddali pojazd intensywnemu sprawdzianowi w warunkach zimowych w ramach testów w fińskim Rovaniemi. W temperaturach sięgających nawet 25 stopni mrozu koncentrowano się na właściwościach jezdnych na oblodzonych i zaśnieżonych drogach, a także szczególnie na charakterystyce rozruchu oraz ochronie komponentów napędu, oprogramowania i złącz przed mrozem. W drodze powrotnej postanowiono przede wszystkim dokładnie przyjrzeć się załadowanemu do 25 ton eActrosowi w rzeczywistym ruchu drogowym.

Dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: – Przejazd z Rovaniemi do Stuttgartu wykazał, że eActros 300 jako ciągnik siodłowy radzi sobie niezawodnie z wszelkimi wyzwaniami. Dotyczy to zarówno jego efektywności energetycznej i ładowania, jak i komfortu jazdy i bezpieczeństwa.

Rovaniemi, Sztokholm, Malmö, Kopenhaga, Nyborg, Flensburg, Hamburg, następnie autostradą A7 w dół do Würzburga, a stamtąd A81 z powrotem do Stuttgartu – to prawdziwy maraton dla ciągnika siodłowego eActros 300, którego trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh[1] umożliwiają zasięgi nawet do 220 kilometrów[2] bez dodatkowego ładowania.

– Z początku planowaliśmy poszczególne etapy precyzyjnie i bardzo zachowawczo na około 150 kilometrów, tak aby nawet w korkach czy w ruchu stop-and-go bez problemu docierać do zaplanowanych punktów ładowania, relacjonuje Marc Schniederjan, szef zespołu odpowiadający w Mercedes-Benz Trucks za eksploatację pojazdów testowych, który koordynował przejazd powrotny oraz w nim uczestniczył.

Zarówno na drogach europejskich i krajowych, jak i na autostradach o zróżnicowanej topografii zachwyt kierowców wzbudzała spokojna charakterystyka jazdy bez odczuwalnych przerw w przepływie siły napędowej podczas przełączania biegów. Dwa silniki elektryczne zapewniały ten sam wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej, a wysoka dynamika przyspieszenia elektrycznej ciężarówki była zauważalna w każdej sytuacji drogowej. Równocześnie natężenie dźwięku w kabinie zawsze utrzymywało się na komfortowym poziomie. Nawet w temperaturach poniżej zera kabina rozgrzewała się stosunkowo szybko. Aby nie zużywać do tego zbyt wiele energii z akumulatorów, a tym samym nie zmniejszać zasięgu, pojazd był wstępnie klimatyzowany przy stacji ładowania.

Przy jedynie minimalnych temperaturach poniżej zera utrata zasięgu była jednak ograniczona nawet bez prekondycjonowania, czyli klimatyzacji wstępnej, stwierdza Marc Schniederjan. Jadąc z przeciętną prędkością 80 km/h, można było również łatwo prześledzić, jak ciągnik siodłowy eActros 300 wykorzystuje swoją energię do rekuperacji, zwiększając w ten sposób zasięg. Zespoły z dwóch pojazdów robiły przerwy na ładowanie akumulatorów średnio trzy razy dziennie. Samo ładowanie z dostępnych publicznie stacji szybkiego ładowania prądem stałym przebiegało bez problemów.

Ciągnik siodłowy eActros 300 bez trudu radził sobie również z różnymi kaprysami pogody, w tym ze śniegiem, mrozem i wichurą. Sprawdziły się przy tym zainstalowane w nim systemy asystujące kierowcy, a także MirrorCam drugiej generacji.

[1]     Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.

[2]     Zasięg pojazdu określono wewnętrznie, w optymalnych warunkach, m. in. z wykorzystaniem trzech pakietów akumulatorowych po wstępnym kondycjonowaniu, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem bez naczepy, w temperaturze zewnętrznej 20°C.

Check Also

Zareagować na zmiany

Kto nie idzie na przód, ten się cofa, a do rozwoju potrzeba jest wiedza. 9-10.04. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.