Grupa Wielton ze wzrostem sprzedaży w Polsce, Hiszpanii oraz we Włoszech

W pełnym niepewności otoczeniu rynkowym pierwszego półrocza br. wolumen sprzedaży produktów Grupy Wielton wyniósł 7 563 sztuk, w porównaniu do 7 877 sztuk rok wcześniej, zachowując pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. Przychody Grupy wyniosły 1 035,1 mln zł w porównaniu do 1 137,0 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 9% rdr. Wynik EBITDA wyniósł -29,7 mln zł, w porównaniu do 20,2 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -2,9% w porównaniu do 1,8% rok wcześniej.

Na zmniejszonym o ponad 13% rynku francuskim, z udziałami na poziomie 18,9% spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. W okresie styczeń-czerwiec 2025 roku Grupa utrzymała wolumen sprzedaży na poziomie 1 426 pojazdów (spadek o 0,3% rdr.), notując o 4,5% rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 213,1 mln zł. W pierwszym półroczu spółka Fruehauf nadal kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową.

W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 4,1% rdr., spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 14,0% z 13,0% w pierwszym półroczu 2024 roku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce wzrósł o niemal 13% do poziomu 2 043 sztuk. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 245,9 mln zł wobec 249,9 mln zł rok wcześniej. W pierwszym półroczu br. spółka Wielton S.A. wdrożyła do portfolio nową, wystandaryzowaną naczepę kurtynową Wielton EVO, a także nowe modele pojazdów dedykowane dla rynków skandynawskich w postaci uniwersalnej naczepy kurtynowej, naczepy podkontenerowej oraz budowlanej naczepy wywrotki.

Na większym o niemal 20% rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,2%, co pozwoliło jej awansować na czwartą pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 1 003 pojazdy w Wielkiej Brytanii (prawie 17% mniej rdr.), generując 147,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 156,6 mln zł rok wcześniej.

W Niemczech, gdzie sektor transportowy w pierwszym półroczu br. pozostawał pod silną presją związaną z rosnącymi kosztami oraz coraz większą liczbą upadłości, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o niemal 20% rdr. Na piątej pozycji w tym kraju, z udziałami na poziomie 2,7%, uplasowały się spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 566 pojazdów tych marek, czyli o 15,5% mniej rdr. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 637 pojazdów (o 11,7% mniej rdr.), osiągając 107,4 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 127,6 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku.

W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie branża boryka się ze spadkiem stawek kontraktowych oraz niedoborem kierowców, w analizowanym okresie odnotowano niewielki wzrost rynku (o 4% rdr.) Udziały spółki Wielton wyniosły 5,7% utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tam 650 sztuk pojazdów, czyli o niemal 23% mniej rdr., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 74,5 mln zł wobec 99,5 mln zł rok wcześniej.

Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 7,5%. Przy wzroście rynku we Włoszech o niemal 8% rdr. Grupa w pierwszym półroczu 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 726 sztuk, czyli o ponad 25% więcej rok do roku. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku włoskiego wzrosły o niemal 19% rdr. do poziomu 82,1 mln zł.

W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym rok do roku poziomie, rosnąc o 2,3% rdr., spółka Guillén uplasowała się na siódmej pozycji z udziałami na poziomie 2,9%. W tym czasie Grupa odnotowała ponad 11% wzrost sprzedaży wolumenowej w tym kraju, zbywając 240 pojazdów. Po sześciu miesiącach br. przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 33,6 mln zł, wobec 28,9 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén w okresie styczeń-czerwiec 2025 pracowała nad poszerzeniem portfolio o nowy model naczepy podkontenerowej z wywrotem oraz systemem ruchomej podłogi.

Check Also

600. Actros dla firmy Kawczyński Logistics

Jedna z najnowocześniejszych firm transportowych, Kawczyński Logistics, współpracuje z marką Mercedes-Benz Trucks od wielu lat. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera, aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.