Iveco i Nikola – nowa faza partnerstwa

Iveco Group N.V. (MI: IVG) i Nikola Corporation (NASDAQ: NKLA) poinformowały, że z satysfakcją wkraczają w nową fazę partnerstwa, które rozpoczęło się w 2019 r. i jak dotąd jest realizowane zgodnie z założeniami wykorzystania wiedzy i doświadczenia partnerów w celu wdrożenia zeroemisyjnych samochodów ciężarowych (Klasa 8) w Ameryce Północnej i Europie.

Konsekwentna współpraca obu podmiotów nie została przerwana pandemią COVID-19 ani zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Efektem dotychczasowej fazy partnerstwa jest wprowadzenie na rynek elektrycznych samochodów ciężarowych zasilanych bądź akumulatorami (BEV) bądź ogniwami paliwowymi (FCEV) zdolnych obsługiwać przewozy regionalne i długodystansowe.

Obie firmy zamierzają teraz indywidualnie skoncentrować się na segmencie ciężkiego transportu. Iveco Group skupi się na rynku europejskim, gdzie będzie kontynuować rozwój i komercjalizację własnych elektrycznych pojazdów ciężarowych zasilanych z baterii i ogniw paliwowych w ramach tego rozbudowywać model finansowania GATE.

Nikola planuje działać przede wszystkim w Ameryce Północnej i zaoferować tamtejszym klientom zintegrowane podejście obejmujące BEV, FCEV i infrastrukturę wodorową pod swoją marką HYLA. Iveco Group obejmie całość udziałów w niemieckiej spółce joint-venture w Ulm. Ponadto Iveco Group otrzyma licencję na bezpłatny dostęp do oprogramowania sterującego do wspólnie opracowanych rozwiązań BEV i FCEV oraz jego dalszy rozwój. Nikola otrzyma natomiast licencję na technologię IVECO S-Way na Amerykę Północną oraz będzie zaopatrywana w odpowiednie podzespoły przez Iveco Group, a także uzyska udział w prawach do własności intelektualnej technologii eAxle Generation 1, opracowanej wspólnie z należącą do Iveco Group marką FPT Industrial, specjalizującą się w napędach.

Iveco Group pokryje nakłady kapitałowe związane z nową fazą współpracy z dostępnych środków własnych i przejmie powyższe wartości częściowo za gotówkę (35 mln USD), a częściowo za udziały w Nikoli (20 mln udziałów). Pomimo wyłożenia znacznej sumy w gotówce Iveco Group przewiduje, że generowane przepływy pieniężne wystarczą jej na pokrycie kosztów transakcji i dlatego nie zmienia założonego przez siebie celu dla przepływów pieniężnych na 2023 r. Grupa zachowa także znaczący pakiet udziałów w spółce Nikola.

Iveco Group i Nikola będą nadal realizować ten sam wspólny cel: przewodzenie transformacji energetycznej, która jest przyszłością mobilności. Wszystkie powyższe zamierzenia wymagają zatwierdzenia przez właściwe organy regulacyjne oraz przygotowania definitywnych umów, wdrażających kompleksowo warunki wiążącego porozumienia osiągniętego przez oba podmioty.

Check Also

Zmiana strategii produkcji autobusów Scania

Stopniowe wygaszenia części produkcji i zamknięciu fabryki nadwozi autobusów w Słupsku, w firmie Scania Production Słupsk S.A., w pierwszym kwartale 2024 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.