Kierowcy autokarów wygrywają

komisja parlamentarna popiera turystykę w UE

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) przyjęła w listopadzie ub.r. poprawki kompromisowe złożone przez głównego sprawozdawcę w sprawie przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców autokarów.

TRAN, komisja przedmiotowo właściwa w tej sprawie, głosowała za przyjęciem poprawek kompromisowych złożonych przez swojego sprawozdawcę nadzorującego sprawę, otwierając ostatecznie drzwi do przepisów opracowanych dla zawodu kierowcy autokaru.

Zgodnie z proponowanymi zmianami kierowcy turystyki autokarowej mogą, oprócz dotychczasowych zasad, podzielić 45-minutową przerwę na dwie przerwy trwające co najmniej 15 minut. W przypadku podróży trwających sześć dni lub dłużej kierowcy turystyki autokarowej mogą raz na podróż kontynuować podróż o dodatkową godzinę i odzyskać siły po przerwie. Będą mogli także odbywać dłuższe wycieczki krajowe, trwające do 12 dni, obecnie możliwe jedynie w przypadku podróży międzynarodowych.

Dyrektor ds. rzecznictwa UE IRU, Raluca Marian, powiedział:

To wielka wygrana dla unijnego sektora turystycznego. Co ważniejsze, jest to wielka wygrana dla kierowców turystyki autokarowej, którzy wreszcie otrzymują zasady dostosowane do specyfiki ich zawodu, a nie – jak ma to miejsce obecnie – kolegów kierowców ciężarówek.

Teraz na posiedzeniu plenarnym, a później w trakcie oficjalnych rozmów trójstronnych z Radą, leży zapewnienie kierowcom turystyki autokarowej możliwości wyboru organizacji przerw w oparciu o charakter ich pracy i potrzeby pasażerów, kładąc nacisk na bezpieczeństwo ponad wszystko.

Oprócz szkody wyrządzanej dobremu samopoczuciu kierowców autokarów, obecne przepisy hamują europejski sektor turystyczny, uniemożliwiając prosperowanie najbezpieczniejszej i najbardziej przyjaznej dla środowiska formy zbiorowego transportu pasażerskiego – dodał.

TRAN zaproponował również, aby dokumenty kontrolne były digitalizowane i przechowywane na wielojęzycznej stronie internetowej, która ma zostać utworzona przez Komisję Europejską i udostępniana na potrzeby kontroli drogowych. Komisję proszono także o zbadanie możliwości włączenia wielojęzycznej strony internetowej do systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym (IMI), co jeszcze bardziej ułatwi wymianę informacji.

Kolejnym krokiem legislacyjnym w procedurze parlamentarnej będzie głosowanie na posiedzeniu plenarnym w grudniu.

Tło wydarzeń

W maju 2023 r., ponad trzy lata po przyjęciu unijnego Pakietu Mobilności 1, Komisja Europejska uznała, że obecne przepisy dotyczące kierowców autokarów nie są dostosowane do sektora okazjonalnego transportu pasażerskiego, ponieważ odzwierciedlają jedynie potrzeby zawodu kierowcy ciężarówki, oraz złożył obiecującą propozycję.

Od tego czasu wniosek Komisji został poprawiony przez głównego sprawozdawcę komisji TRAN w sprawie przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców autokarów.

Kierowcy autokarów dostosowują swoje podróże do tempa pasażerów. Oznacza to więcej przerw i przystanków po drodze oraz połączenie dłuższych podróży (na początku i na końcu wycieczek długodystansowych) z krótszymi podróżami (podczas wycieczek), przy średnim czasie jazdy wynoszącym około 4,5 do 5 godzin dziennie.

Sprawozdawczyni ds. sprawy, Henna Virkkunen (PPE), wraz ze sprawozdawcami pomocniczymi ze wszystkich grup politycznych konstruktywnie wynegocjowała zestaw poprawek kompromisowych. We wniosku sprawozdawcy uwzględniono zalecenia wydane wcześniej przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych Parlamentu Europejskiego i w jeszcze większym stopniu je udoskonalono, jednocześnie wzmacniając wniosek i upraszczając egzekwowanie przyszłych przepisów poprzez cyfryzację dokumentów i praktyk kontrolnych.

Check Also

Wodorowe Solarisy dla Kerpen

Odbiorcą jest miejski przewoźnik w Kerpen, który zamówił łącznie aż 26 sztuk Solarisów Urbino 12 hydrogen. Producent …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.