Mała seria ciężarówek ze spalaniem wodoru planowana na 2025 rok

Pierwotnie planowana mała seria licząca około 200 sztuk ma zostać dostarczona klientom w Niemczech, Holandii, Norwegii, Islandii i wybranych krajach pozaeuropejskich już w 2025 roku. „MAN hTGX”, bo tak będzie nazywany pojazd, oferuje alternatywny wariant napędu zeroemisyjnego do zastosowań specjalnych, np. w transporcie budowlanym, drewna lub realizowanym cysternami. hTGX może być także alternatywą dla pojazdów ciężarowych zasilanych akumulatorowo-elektrycznie, do użytku na obszarach bez wystarczającej infrastruktury do ładowania lub na rynkach, gdzie dostępna jest już wystarczająca ilość wodoru.

W dalszym ciągu koncentrujemy się na pojazdach o napędzie akumulatorowo-elektrycznym, aby obniżyć emisyjność drogowego transportu towarowego. Obecnie mają one wyraźną przewagę nad innymi koncepcjami napędów pod względem efektywności energetycznej oraz kosztów operacyjnych i energii. Jednakże ciężarówki napędzane wodorowymi silnikami spalinowymi są przydatnym dodatkiem do specjalnych zastosowań i rynków. Przewidujemy, że będziemy w stanie najlepiej obsłużyć zdecydowaną większość zastosowań transportowych naszych klientów za pomocą pojazdów ciężarowych zasilanych akumulatorowo. W przypadku zastosowań specjalnych odpowiednim uzupełnieniem będzie spalanie wodoru lub, w przyszłości, technologia ogniw paliwowych. Silnik spalinowy wodorowy H45 bazuje na sprawdzonym silniku wysokoprężnym D38 i jest produkowany w fabryce silników i akumulatorów w Norymberdze. Zastosowanie znanej technologii pozwala nam na wczesne wejście na rynek i tym samym stanowi decydujący impuls dla rampy- rozbudowy infrastruktury wodorowej. Dzięki hTGX dodaliśmy teraz atrakcyjny produkt do naszego portfolio pojazdów o zerowej emisji – mówi Friedrich Baumann, członek zarządu MAN Truck & Bus odpowiedzialny za sprzedaż i rozwiązania dla klientów.

Napęd wodorowy szczególnie nadaje się do specjalnych zadań transportowych, które wymagają specjalnej konfiguracji osi lub gdy na ramie nie ma miejsca na akumulator ze względu na konieczność prac nad zabudową samochodu ciężarowego. MAN hTGX oferuje dużą ładowność i maksymalny zasięg do 600 km w początkowo oferowanych wariantach osi 6×2 i 6×4. Zastosowany silnik spalinowy wodorowy H45 ma moc 383 kW lub 520 KM i moment obrotowy 2500 Nm w zakresie 900-1300 obr/min. Bezpośredni wtrysk wodoru do silnika zapewnia szczególnie szybkie dostarczanie mocy. Przy wodorze sprężonym do 700 barów (CG H2) i zbiorniku o pojemności 56 kg, pojazd można zatankować w niecałe 15 minut. Przy emisji poniżej 1 g CO2/tkm MAN hTGX spełni kryteria „pojazdu zeroemisyjnego” zgodnie z nowymi planowanymi przepisami UE dotyczącymi CO2.

Dr Frederik Zohm, członek zarządu ds. badań i rozwoju, dodaje: – Nowe przepisy dotyczące emisji CO2 na poziomie UE będą klasyfikować samochody ciężarowe z silnikami spalinowymi wodorowymi jako pojazdy o zerowej emisji. Oznacza to, że takie pojazdy w pełni przyczyniają się do realizacji naszych celów dotyczących floty w zakresie emisji CO2, co również otwiera drzwi dla tej małej serii, która uzupełnia pojazdy elektryczne z akumulatorem. Jednocześnie, w zależności od kraju, nasi klienci korzystają np. z odpowiednich obniżek opłat drogowych. W zakładzie MAN w Norymberdze dysponujemy najbardziej innowacyjną technologią silników i dziesięcioleciami doświadczenia w wykorzystaniu wodoru jako paliwa. MAN hTGX bazuje na sprawdzonej serii pojazdów TG i zachwyca najwyższą jakością i nieskomplikowaną konserwacją. Będziemy nadal badać technologię ogniw paliwowych opartą na technologii akumulatorów i wodorze. Technologia paliwa H2 również jest w przygotowaniu w firmie MAN. Minie jednak kilka lat, zanim technologia ta będzie naprawdę gotowa do wprowadzenia na rynek i konkurencyjna.

Podobnie jak w przypadku e-mobilności, MAN nie tylko kładzie nacisk na rozwój i produkcję innowacyjnych i niezawodnych pojazdów zgodnie ze swoim hasłem „Uproszczenie biznesu”, ale także wspiera klientów kompleksowymi ofertami usług i doradztwa przy przejściu z pojazdów z silnikiem Diesla na pojazdy o zerowej emisji.

MAN ma duże doświadczenie dziedzinie napędów wodorowych. W 1996 roku na targach w Hanowerze firma MAN Truck & Bus zaprezentowała pierwszy autobus napędzany wodorem: autobus miejski SL 202 był napędzany silnikiem na gaz ziemny przystosowanym do zasilania wodorem. Po targach w Hanowerze pojazd przeszedł trwającą trzy czwarte roku fazę testową w Erlangen, podczas której przejechał 13 000 kilometrów i przewiózł 60 000 pasażerów.

Check Also

eActros 400 – wspólny projekt firm Daimler Truck Polska i GT Trailers

17 maja w siedzibie firmy GT Trailers w Kurzniach odbyło się uroczyste przekazanie nowego pojazdu …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.