Mercedes-Benz GenH2 Truck w testach u klientów

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck, w obecności Hildegard Müller, przewodniczącej niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego VDA, ogłosił rozpoczęcie testów klienckich pięciu prototypowych ciężarówek Mercedes-Benz GenH2 Truck we współpracy z firmami Air Products, Amazon, Holcim, INEOS i Wiedmann & Winz. Około roczna faza testowa umożliwi wymienionym klientom wczesne zebranie praktycznych doświadczeń w transporcie realizowanym z wykorzystaniem samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi. Natomiast zespół projektantów Daimler Truck zbierze cenną wiedzę na temat eksploatacji ciężarówek napędzanych ciekłym wodorem w warunkach rzeczywistych, uzyska informacje zwrotne dotyczące potrzeb klientów i będzie mógł je wykorzystywać w pracach projektowych nad pojazdami seryjnymi, które potrwają do końca obecnej dekady.

Pięć ciężarówek GenH2 Truck będzie eksploatowanych w Niemczech w transporcie dalekobieżnym, na odpowiednich trasach w różnych obszarach zastosowania – np. w transporcie materiałów budowlanych, kontenerów morskich czy butli z gazem. Podczas testów klienckich pojazdy pozostaną pod bezpośrednim nadzorem i kontrolą producenta. Tankowanie pojazdów będzie odbywało się na wyznaczonych stacjach tankowania ciekłego wodoru (sLH2) w Wörth am Rhein (Nadrenia-Palatynat) oraz w Duisburgu (Nadrenia Północna-Westfalia).

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck: – W procesie dekarbonizacji transportu stawiamy na napędy akumulatorowo-elektryczne i wodorowe. Warunkiem udanej transformacji jest wystarczająca i powszechna dostępność zielonej energii – a do tego potrzebujemy obu technologii. Wykonujemy teraz ważny krok w kierunku osiągnięcia ich gotowości do produkcji seryjnej: rozpoczynamy testy naszych pojazdów Mercedes-Benz GenH2 Truck w rzeczywistych codziennych operacjach transportowych. Co jednak istotne, neutralne pod względem emisji CO2 pojazdy o wysokich osiągach nie wystarczą do wprowadzenia w życie zrównoważonego transportu. Konieczna jest do tego również odpowiednia infrastruktura ładowania i tankowania oraz zrównanie kosztów z konwencjonalnymi pojazdami. Wprawdzie gremia polityczne i przedsiębiorstwa energetyczne wykazują już aktywność na tym polu, jednak pilnie potrzeba dalszego zwiększania tempa odpowiednich działań w całej Europie!

Przewodnicząca VDA Hildegarda Müller uzupełnia: – Na drodze do neutralnej klimatycznie mobilności jutra należy wykorzystać potencjał wszystkich dostępnych technologii. Elektromobilności – szczególnie w segmencie ciężkich pojazdów użytkowych – nie można utożsamiać wyłącznie z napędem akumulatorowo-elektrycznym. Trzeba również uwzględnić wodorowy napęd na ogniwa paliwowe jako element zróżnicowania technicznego. Producenci dysponują już właściwymi modelami, zarówno w fazie rozwoju, jak i produkcji, jednak teraz konieczne jest stworzenie odpowiednich uwarunkowań politycznych. Należy pilnie stworzyć odpowiednią do potrzeb sieć stacji tankowania wodoru oraz powiązaną infrastrukturę. Istnieje tu pilna potrzeba podjęcia działań przez gremia polityczne, Federalną Agencję Sieci i sektor energetyczny.

W czasie testów pięć ciągników siodłowych będzie wykorzystywanych przez klientów do różnych zastosowań w transporcie dalekobieżnym. Amazon użyje ciężarówki GenH2 Truck w swojej sieci logistycznej w Niemczech, Air Products do transportu butli z gazem, Wiedmann & Winz do przewozu kontenerów morskich, Holcim w logistyce materiałów budowlanych, a VERVAEKE, firma logistyczna INEOS – do transportu PVC i winylu.

Check Also

Grupa Wielton po trzech kwartałach 2024 

– Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.