Renault Trucks kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad prototypem samochodu ciężarowego Oxygen. Po trwających dotychczas testach w Lyonie i Paryżu, producent wkracza w nowy etap z drugim prototypem elektrycznego pojazdu przeznaczonego do logistyki miejskiej. Prototyp ten, wyposażony w nadwozie chłodnicze i zaprojektowany we współpracy z siecią supermarketów Jumbo i SVZ oraz przy wsparciu holenderskiej spółki zależnej rozpocznie testy w październiku na ulicach Amsterdamu.
Na potrzeby tego projektu, który rozpocznie się w październiku 2024 roku, Renault Trucks połączyło siły z Jumbo i SVZ.
Jumbo, druga co do wielkości sieć handlowa w Holandii, posiada ponad 700 punktów sprzedaży w Holandii i Belgii. Jednym z priorytetów firmy jest uproszczenie obsługi klienta w lokalnych supermarketach. SVZ to firma transportowa, która zaopatruje punkty sprzedaży Jumbo w Holandii w świeże produkty.
W przeciwieństwie do pierwszego prototypu testowanego we współpracy z Geodis „na sucho”, nowa wersja umożliwi transport chłodniczy bez emisji hałasu, zanieczyszczeń i przy zachowaniu pełnego bezpieczeństwa, z magazynów do supermarketów Jumbo położonych w centrum Amsterdamu w okresie 6 miesięcy trwania nowej serii testów.
Prototyp został zbudowany w fabryce Renault Trucks w Blainville-sur-Orne, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie od 2020 roku samochody ciężarowe z napędem elektrycznym.
Pojazd Oxygen został opracowany przez Renault Trucks we współpracy z 17 partnerami. Został zaprojektowany specjalnie do eksploatacji na obszarach miejskich, łącząc w sobie bezpieczeństwo, komfort i nowoczesność. W celu zapewnienia lepszej widoczności i bezpieczeństwa, Oxygen posiada obniżoną kabinę i szeroką przednią szybę, które zapewniają kierowcy doskonałą bezpośrednią widoczność użytkowników drogi. Kilka kamer zastępuje lusterka wsteczne, zapewniając pełny kąt widzenia, ze znacznie ulepszoną widocznością z tyłu oraz wykrywaniem pieszych i niechronionych użytkowników ruchu drogowego w martwym polu.
Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo kierowcy, po stronie pasażera zamontowano przesuwane drzwi, co pozwala uniknąć ryzyka związanego z otwieraniem drzwi po lewej stronie. Kierowca może wsiadać i wysiadać z pojazdu zarówno z prawej, jak i z lewej strony. Wsiadanie i wysiadanie jest również łatwiejsze dzięki obniżonemu wejściu do kabiny.
Pojazd wyposażony został w kontener izotermiczny z możliwością kontrolowania temperatury, przystosowaną do transportu 25 rollkontenerów.
Dane techniczne pojazdu:
• DMC: 26 t;
• Podwozie: 6×2;
• Wymiary: 10 m (dł.) x 2,6 m (szer.) x 3,8 m (wys.);
• Rozstaw osi: 4600 mm;
• Nadwozie: Jednostka chłodnicza zintegrowana z zabudową, odpowiednia do rollkontenerów wykorzystywanych w supermarketach.
• Pojemność akumulatora: 3 x 94 kWh, tj. 282 kWh;
• Zasięg 150 km, przystosowany do codziennych dostaw SVZ realizowanych dla Jumbo w Amsterdamie.