PKM w Sosnowcu testuje wodorowy autobus od NesoBus’a

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu rozpoczęło testy specjalnego wodorowego autobusu polskiej marki NesoBus – przedsiębiorstwa należącego do spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK.  W ciągu kilku najbliższych dni mieszkańcy miasta będą mieli okazje wypróbować możliwości pojazdu, który kursować będzie na trasach linii 160S, 813 oraz 84. „Lubimy sprawdzać nowe rozwiązania. Mamy już kilkadziesiąt autobusów elektrycznych, typu plug-in czy hybrid. Teraz czas sprawdzić możliwości autobusu napędzanego wodorem” – stwierdza Marek Pikuła, prezes PKM Sosnowiec. „NesoBus jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast, likwiduje emisję trujących substancji – poza CO2 to przede wszystkim tlenki azotu czy pyły, w szczególności drobne pyły PM 2,5” – kwituje prezes NesoBus.

Autobus ten nie jest jednak nowością na rynku. Premierę miał już 30 maja 2022 roku. Od tego czasu NesoBus’y zagościły już w kilku miastach w Polsce, m.in. Gdańsku. Teraz w ramach testów zawitał także do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. „Bardzo czekam na wyniki i raport przygotowany przez PKM Sosnowiec. Sam pojazd prezentuje się bardzo dobrze. Co najważniejsze, to zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze” – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Jak dodaje Maciej Nietopiel, prezes NesoBusa i wiceprezes zarządu w ZE PAK SA: „autobus wodorowy to tak naprawdę elektryk, który wykorzystuje do napędu ogniwa paliwowe. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca na bieżąco silniki elektryczne. Nie ma żadnego procesu spalania” – stwierdza Nietopiel. 

W zbiornikach NesoBusa znajduje się zielony wodór, który wytwarzany jest z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną, która pod wpływem temperatury przeistacza się w wodę. Pojazd jest też bardzo efektywny. Zużywa bowiem ok. 8 kg wodoru/100km. Dwunastometrowy pojazd, który jest w stanie zabrać na pokład 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących, dysponuje zasięgiem do 450 km. Samo jego tankowanie trwa zaledwie 15 minut.

Check Also

Zabytkowa taksówka Warszawa M20 znów we flocie krakowskiego MPK

Po kilkudziesięciu latach do floty MPK SA w Krakowie wrócił wyjątkowy pojazd – to licząca …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.