Dwie elektryczne ciężarówki, biorące udział w przejeździe testowym „eActros 600 European Testing Tour 2024”, ukończyły następny duży etap i osiągnęły kolejny cel. Po 32 dniach przejazdu przez 18 krajów dwa przedseryjne prototypy eActrosa 600 podczas ostatniego weekendu dotarły do Tarify – wysuniętego najdalej na południe skrawka europejskiego kontynentu. Na liczącej 10 697 kilometrów trasie do Tarify akumulatory pojazdów ładowano wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania. Postój na ładowanie odbywał się raz dziennie, zawsze pod koniec dziennego etapu.
Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks: – Dotychczasowy przejazd przekonał nas, że już dziś w Europie możliwy jest transport dalekobieżny z udziałem ciężarówek akumulatorowo-elektrycznych. Oba prototypy eActrosa 600 okazały się wyjątkowo niezawodnymi pojazdami – zarówno na drogach o trudnej topografii, jak i przy silnym wietrze i w deszczowej pogodzie czy też przy temperaturze zewnętrznej przekraczającej 30 stopni. Podawany przez nas wcześniej zasięg 500 kilometrów na jednym ładowaniu akumulatorów, i przy dopuszczalnej masie całkowitej zestawu ciężarowego wynoszącej 40 ton, okazał się realistyczny. Na dotychczasowej trasie ładowaliśmy akumulatory wyłącznie z publicznie dostępnych punktów ładowania. Na północnym etapie przejazdu niemal do każdego terminala ładującego mogliśmy podjechać całym zestawem. Natomiast na dalszej trasie w kierunku południowym większość terminali ładujących umożliwiała podjazd wyłącznie samym ciągnikiem, po odłączeniu naczepy.
Przejazd testowy dwóch akumulatorowo-elektrycznych eActrosów 600 przez Europę rozpoczął się oficjalnie 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem. Trasa dwóch samochodów ciężarowych wiodła najpierw na północ – przez Niemcy, Danię i Szwecję, by punktualnie na przesilenie letnie doprowadzić je do kulminacyjnego punktu pierwszego dużego etapu: Przylądka Północnego w Norwegii, najdalej na północ wysuniętego punktu Europy osiągalnego drogą lądową. Pod koniec czerwca konwój 40-tonowych zestawów ciężarowych wyruszył na południe – przez Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Czechy, Austrię, Słowację, Węgry, Chorwację, Słowenię, Włochy, Francję i Hiszpanię.
Po przystanku w Tarifie elektryczne ciężarówki pojadą z powrotem na północ, do Niemiec – przez Portugalię, Francję, Belgię, Holandię i Luksemburg. W rodzinnych stronach oczekuje się ich pod koniec lipca.
Celem Mercedes-Benz Trucks w ramach przejazdu „eActros 600 European Testing Tour 2024” jest pozyskanie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Producent chce następnie podzielić się zdobytą wiedzą z zainteresowanymi klientami.
Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin, wraz z nową, ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów bez konieczności doładowywania akumulatorów. Na trasie przejazdu akumulatory mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.