Co roku wszyscy producenci samochodów ciężarowych z Europy biorą udział w teście porównawczym „Green Truck”, organizowanym przez redakcje dwóch niemieckich magazynów branżowych. Celem testu jest wyłonienie pojazdu, który jest najbardziej efektywny w transporcie długodystansowym. Pomijając krótką przerwę w 2023 roku – wtedy Scania zajęła drugie miejsce – producent z Södertälje wygrał i otrzymał nagrodę „Green Truck” w siedmiu z ostatnich ośmiu testów. Patrząc na całą historię konkursu, który odbywa się od 2011 roku, Scania wygrała dziewięć z czternastu edycji.
– Scania bierze udział w wielu testach organizowanych przez europejskie media branżowe, ale to właśnie zwycięstwo „Green Truck” podkreśla to, co jest absolutnie podstawowym wymogiem w naszej branży: oferowanie klientom możliwie jak najwyższej wydajności transportu. Układ napędowy Scania Super wprowadziliśmy na rynek w 2021 roku, a wraz z nim nowy poziom wydajności: 8-procentową oszczędność paliwa, z której korzystają teraz nasi klienci w swojej codziennej pracy – podkreśla Stefan Dorski, starszy wiceprezes i dyrektor Scania Trucks.
Test „Green Truck” co roku organizują dwa czasopisma: „Trucker” i „Verkehrs-Rundschau”. Pierwszy raz rywalizowano w roku 2011. Łącznie odbyło się już 14 edycji. Dotychczas Scania zwyciężyła dziewięciokrotnie, a oprócz tego zdobyła cztery drugie miejsca i jedno piąte (w pierwszej edycji).
– Wszyscy w Scania jesteśmy bardzo dumni i bardzo się cieszymy, że odzyskaliśmy tytuł najbardziej efektywnej paliwowo długodystansowej ciężarówki. Mniejsze zużycie paliwa oznacza, że nasze samochody ciężarowe w znacznym stopniu przyczyniają się do ograniczenia emisji CO2, ponieważ gros światowego transportu nadal bazuje na silnikach spalinowych – dodaje Stefan Dorski.
Ocena pojazdów biorących udział w konkursie odbywa się na podstawie analizy wszystkich istotnych aspektów wydajności transportu i zrównoważonego rozwoju: zużycia paliwa, średniej prędkości jazdy, ilości zużytego AdBlue i masy ciężarówki.
– Nagroda w konkursie „Green Truck” podkreśla to, co jest absolutnie podstawowym wymogiem w naszej branży: oferowanie klientom możliwie jak najwyższej wydajności transportu – podkreśla Stefan Dorski, dyrektor Scania Trucks.
Gdy przyjrzymy się bliżej danym wykorzystywanym w przeliczeniach jurorów „Green Truck”, na dystansie 100 km średnia różnica między Scania, a zdobywcą drugiego miejsca wynosi 0,41 l paliwa. Biorąc pod uwagę fakt, że pojazd ciężarowy w transporcie długodystansowym przejeżdża około 150 tys. km rocznie, oznacza to, że roczny wynik Scania jest o ponad 600 l lepszy. Przy masie 7040 kg, ciężarówka Scania była również najlżejszym pojazdem i osiągnęła najwyższą średnią prędkość, która wynosiła 79,70 km/h. W maju 2023 roku Scania wprowadziła zaktualizowaną wersję swojego systemu CCAP (Cruise Control z Active Prediction), co prawdopodobnie zapewniło dodatkową przewagę w teście.
Testy pojazdów ciężarowych w ramach konkursu „Green Truck” odbywają się na różnych typach dróg (głównie na autostradach) w okolicach Monachium. Ich przebieg jest ściśle monitorowany przez organizatorów oraz pracowników uczestniczących w konkursie firm producentów. Przy wyliczeniach uwzględniane są dane z pojazdu referencyjnego, by skompensować zmieniające się warunki (np. jak silny wiatr, deszcz, zmiany temperatury).