Nowy Mercedes-Benz eSprinter – wyrusza na drogi. Wartość dodaną dla klientów widać w jego jeszcze większej wszechstronności i elastyczności: dwa rodzaje długości nadwozia, trzy rozmiary akumulatorów i duża ładowność sprawiają, że nowy eSprinter jest idealnym pojazdem do szerokiego zakresu zastosowań.
W zależności od potrzeb klient może zdecydować się na większy zasięg lub większą ładowność. Wersję Furgon można zamawiać od 25 stycznia w połączeniu z baterią o pojemności użytkowej 56 kWh lub 113 kWh. Wkrótce pojawi się wersja o mocy 81 kWh. W późniejszym terminie nowy eSprinter będzie ponadto po raz pierwszy dostępny także w wersji podwozie. Dzięki niej elektryczna wersja flagowego pojazdu dostawczego Mercedes-Benz stanie się atrakcyjną bazą dla wielu nowych sektorów, a także producentów zabudów i wyposażenia. Nowy eSprinter oferuje jednocześnie inteligentną łączność cyfrową, po raz pierwszy z systemem multimedialnym MBUX, ulepszonymi systemami bezpieczeństwa i wspomagania, a także bogatszym wyposażeniem standardowym. Będzie także dostępny z opcjonalnym hakiem holowniczym. Jednocześnie od 25 stycznia w sieci dealerskiej można zamawiać Sprintera z napędem konwencjonalnym, wyposażonego w wiele nowych funkcji.
Informacje na temat asortymentu mają charakter wstępny i zostały ustalone wewnętrznie zgodnie z metodą certyfikacji „Procedura testowa WLTP”. Do chwili obecnej nie potwierdzono żadnych wartości od oficjalnie uznanej organizacji badawczej, nie wydano też homologacji typu WE ani certyfikatu zgodności z oficjalnymi wartościami.
Możliwe są rozbieżności pomiędzy danymi a wartościami oficjalnymi.
Rzeczywisty zasięg zależy również od indywidualnego stylu jazdy, warunków drogowych i ruchu, temperatury zewnętrznej, korzystania z klimatyzacji/ogrzewania itp. i może się różnić. Wydajność, zasięg i ładowność: ta wielka trójka sprawia, że nowy Mercedes-Benz eSprinter jest tak wszechstronnym pojazdem. Znalazło się w nim sporo innowacji technicznych i opiera się na nowej architekturze składającej się z trzech modułów. Pozwalają one na wyjątkową swobodę w tworzeniu i projektowaniu różnych modyfikacji i nadwozi, dostępnych wcześniej tylko dla Sprintera z napędem konwencjonalnym.
Moduł przedni, jednolicie zaprojektowany front pojazdu, zawiera wszystkie komponenty wysokonapięciowe i może być łączony bez modyfikacji ze wszystkimi wariantami pojazdu, niezależnie od rozstawu osi i wielkości akumulatora. Zintegrowany moduł środkowy baterii wysokonapięciowej znajduje się w podwoziu, aby zaoszczędzić miejsce. Umiejscowienie akumulatora wraz z solidną obudową między osiami skutkuje lepszą ochroną baterii oraz nisko położonym środkiem ciężkości, co pozytywnie wpływa na prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo. Moduł tylny z elektrycznie napędzaną osią tylną stosowany jest we wszystkich wariantach nowego eSprintera. Z modułem tym zintegrowany jest również kompaktowy i mocny silnik elektryczny.
Nowy eSprinter wykazał swoją wydajność podczas jazdy testowej: przedprodukcyjny egzemplarz nowego elektrycznego furgonu z akumulatorem o pojemności 113 kWh pokonał trasę o długości 475 km ze Stuttgartu do Monachium i z powrotem na jednym ładowaniu.
Ze względu na praktyczną konfigurację pojazdu dla branży kurierskiej do testu wybrano w eSprintera wersji ekstra długiej z wysokim dachem.
Elektrycznie napędzana oś tylna w nowym eSprinterze przynosi liczne korzyści, jeśli chodzi o dostępne długości pojazdu, dopuszczalną masę całkowitą (do 4,25 tony), a także obciążenie przyczepy (do 2 ton) i ładowność (maksymalnie 14 m³). Nowy eSprinter jest dostępny w dwóch rodzajach nadwozia i długościach, z wydajnym silnikiem elektrycznym o mocy szczytowej 100 lub 150 kW. Ten nowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi (PSM) charakteryzuje się szczególnie wysoką sprawnością i udoskonalonym zarządzaniem temperaturą. Klienci mogą wybierać pomiędzy trzema różnymi rozmiarami akumulatorów do nowego eSprintera, w zależności od indywidualnych wymagań pod względem zasięgu i ładowności:
- o pojemności użytkowej 113 kWh
- 81 kWh (dostępny na zamówienie w późniejszym terminie w tym roku)
- 56 kWh
Zasięg na napędzie elektrycznym, obliczony na podstawie symulacji opartej na cyklu WLTP, wyniesie aż 440 kilometrów1,2. Według symulacji opartych na cyklu WLTP City, w przypadku jazdy po mieście możliwy jest zasięg do 500 kilometrów1,2. Takie rezultaty sprawiają, że pojazd idealnie nadaje się również na dłuższe podróże.
Ogniwa akumulatorów wykonane są z fosforanu litowo-żelazowego (ogniwa LFP) i nie zawierają kobaltu ani niklu. Odzysk energii w trybie najazdu i hamowania (rekuperacja) zapewnia optymalną i efektywną jazdę. Intensywność rekuperacji można regulować indywidualnie za pomocą manetek za kierownicą. Szczególnie efektywny i komfortowy styl jazdy eSprinterem umożliwia nowy, automatyczny system rekuperacji DAUTO. Zgodnie z zasadą „jedź przewidująco i oszczędzaj energię”, informacje z radaru, kamery i danych nawigacyjnych są wówczas łączone, a siła rekuperacji jest automatycznie dostosowywana do sytuacji w czasie rzeczywistym. Ponadto ECO Assist może wspierać przewidywanie jazdy: w zależności od wyposażenia i kraju system analizuje, czy z przodu jedzie inny pojazd, jaka jest dopuszczalna prędkość lub czy samochód zbliża się do wzniesienia i wyświetla w zestawie wskaźników, kiedy należy zdjąć nogę z gazu. Następnie odpowiednio do sytuacji dobiera siłę rekuperacji. Ponadto trzy tryby jazdy pomagają wybrać pomiędzy maksymalnym komfortem, a maksymalnym zasięgiem.
Sprzedaż modelu otwartego rozpocznie się w późniejszym terminie.
Ceny nowego Sprintera Furgon startują od 155 994 zł netto, natomiast ceny podwozia do zabudowy od 132 647 zł netto, a nowego eSprintera Furgon z akumulatorem 56 kWh – od 276 100 zł netto.