Testy drogowe ciężarówek Volvo wykorzystujących wodór w silnikach spalinowych rozpoczną się w 2026 roku, a komercyjna premiera planowana jest pod koniec tej dekady. Samochody ciężarowe zasilane ekologicznym wodorem stanowią dla Volvo znaczący krok w kierunku osiągnięcia celu zerowej emisji netto i wspierają klientów w osiąganiu celów w zakresie dekarbonizacji.
Jednym ze sposobów dekarbonizacji transportu są ciężarówki zasilane ekologicznym wodorem zamiast paliwami kopalnymi. Ciężarówki na wodór sprawdzą się szczególnie na dłuższych dystansach oraz w regionach, w których infrastruktura ładowania lub czas na doładowanie akumulatorów jest ograniczona.
Volvo rozpocznie testy klientów z ciężarówkami wykorzystującymi wodór w silnikach spalinowych w 2026 r., a ciężarówki będą dostępne na rynku pod koniec tej dekady. Już trwają testy w laboratoriach i pojazdach. Ciężarówki napędzane wodorem z silnikiem spalinowym uzupełnią ofertę Volvo obejmującą inne rozwiązania alternatywne, takie jak ciężarówki elektryczne zasilane akumulatorami, elektryczne ciężarówki z ogniwami paliwowymi oraz ciężarówki napędzane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz i HVO (hydrodrafinowany olej roślinny).
Samochody ciężarowe Volvo z silnikami spalinowymi zasilanymi ekologicznym wodorem mają potencjał, aby zapewnić zerową emisję CO2 netto od „od źródła do koła” przy wykorzystaniu odnawialnego HVO jako paliwa zapłonowego i są klasyfikowane jako „pojazdy o zerowej emisji” (ZEV) zgodnie z ustalonymi nowymi unijnymi normami emisji CO2.
Samochody ciężarowe Volvo z silnikami spalinowymi napędzanymi wodorem będą wyposażone w technologię bezpośredniego wtrysku wysokiego ciśnienia (HPDI), polegającą na wtryskiwaniu niewielkiej ilości paliwa zapłonowego pod wysokim ciśnieniem, aby umożliwić zapłon samoczynny przed dodaniem wodoru. Do zalet tej technologii zalicza się wyższą efektywność energetyczną przy niższym zużyciu paliwa oraz zwiększoną moc silnika.
Volvo Group podpisała umowę z Westport Fuel Systems w sprawie utworzenia spółki joint venture wykorzystującej technologię HPDI. Oczekuje się, że wspólne przedsięwzięcie zacznie działać w drugim kwartale 2024 r., po formalnym zamknięciu.