Grupa Wielton szacuje podobny poziom przychodów w 2023 r. w stosunku do roku poprzedniego

  • Szacunkowe przychody trzeciego w Europie producenta naczep, przyczep i zabudów samochodowych w 2023 roku wyniosły ok. 3,25 mld zł, malejąc o 5,2 proc. rdr.
    Wstępny wolumen sprzedaży osiągnął poziom ok. 20,8 tys. sztuk, o 10% niższy
    w porównaniu do poprzedniego roku, przy jednoczesnym zachowaniu pozycji na kluczowych rynkach.
  • Grupa wypracowała prognozowany wynik EBITDA na poziomie ok. 205,4 mln zł, który był zbliżony do rezultatu z rekordowego 2022 roku. Prognozowana marża EBITDA wyniosła ok. 6,3 proc.
  • W roku bieżącym Grupa zamierza kontynuować procesy optymalizacyjne, cyfryzację,
    a także implementacje nowych technologii. Na ten cel planuje przeznaczyć łącznie ok.
    130 mln zł.
  • Wsłuchując się w potrzeby rynkowe, działania koncentrować będzie na pracach badawczo-rozwojowych, czy poszerzeniu oferty produktowej.

W 2023 roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy
i przyczepy. Pomimo licznych wyzwań i trudnej sytuacji geopolitycznej osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki. Szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy Wielton wyniosły  ok. 3,25 mld zł. Na podkreślenie zasługuje utrzymanie bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15.
W ubiegłym roku klienci z ostrożnością podchodzili do składania nowych zamówień, co skutkowało spadkiem całkowitego wolumenu sprzedaży w porównaniu do roku 2022. Mimo wyzwań Grupa utrzymała swoje pozycje na kluczowych rynkach oraz zrealizowała plan inwestycyjny na poziomie ok. 168 mln zł.
– mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu  Grupy Wielton.

Szacowane skonsolidowane przychody Grupy Wielton w 2023 roku spadły o ponad 5 proc. do ok. 3,25 mld zł. Prognozowany rezultat wolumenu sprzedaży wyniósł ok. 20 779 szt., zmniejszając się rdr. o 10 proc. Przewidywany poziom EBITDA osiągnął wartość ok. 205,4 mln zł, rosnąc o ponad 1% proc. rdr. 


Grupa Wielton wypracowała szacunkowy wynik marży EBITDA na poziomie 6,3 proc. w stosunku do 5,9 proc w roku poprzednim pomimo wysokiej inflacji, rosnących kosztów finansowania i prowadzenia działalności, czy schłodzenia popytu na usługi transportowe. Wstępne wyniki Grupy zakładają utrzymanie wskaźnika długu netto/EBITDA na bezpiecznym poziomie wynoszącym ok. 2,15.

Mimo niekorzystnych warunków branżowych związanych ze spowolnieniem rynku transportowego, Grupa Wielton zachowała w 2023 r. pozycję na kluczowych rynkach w Europie. W Polsce, przy spadku rynku o 8,4 proc. rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt. Z udziałami na poziomie 15,5 proc. Wielton wypracował trzecią pozycję na rynku. Skuteczna realizacja działań naprawczych oraz modernizacja zakładów produkcyjnych w spółce Fruehauf pozwoliły na utrzymanie pierwszego miejsce we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. rejestrując 4 154 szt. pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem). Z udziałami na poziomie 12 proc. Brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2023 r. pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2 650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w Wielkiej Brytanii, czy wyższymi stopami procentowymi. Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1 120 sztuk pojazdów marki wobec 1 114 szt. rok wcześniej. Podobny rok do roku poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego  o 13% r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 197 szt. co skutkowało szóstą pozycją na rynku. W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1 128 sztuk. W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2%, notując  33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt.

W 2024 r. Grupa Wielton koncentrować się będzie na grupowych synergiach produktowych oraz poszerzeniu działalności o kolejne rynki europejskie (Skandynawia, Turcja, Beneluks). W zmiennym otoczeniu rynkowym, kluczowe dla Grupy będą efektywne działania w zakresie zakupów. Prace badawczo-rozwojowe zaowocują wzbogaceniem portfolio produktowego Grupy o kolejne pojazdy. Celem Grupy jest wzrost udziałów na poszczególnych rynkach oraz umocnienie swoich pozycji.

Rok 2024 będzie obfitował w ten sam katalog wyzwań dla przedsiębiorców z którymi mieliśmy do czynienia w roku poprzednim. Nie opuści nas niestabilna sytuacja geopolityczna, skomplikowana sytuacja przewoźników jak i zmniejszenie popytu na usługi transportowe. W dalszym ciągu naszymi priorytetami będą bezpieczna kondycja finansowa, dyscyplina kosztowa, grupowe synergie produktowe i poszerzenie działalności o kolejne rynki. Na realizację inwestycji w 2024 roku planujemy przeznaczyć ok. 130 mln zł. Działania obejmować będą m.in. dalszą cyfryzację, automatyzację procesów produkcyjnych, poszerzenie portfolio produktowego, czy implementację nowych technologii. Zmienne otoczenie rynkowe i niepewna sytuacja skłoniły nas do tego, aby nie publikować założeń finansowych na rok 2024.  – dodaje Paweł Szataniak, Prezes Zarządu  Grupy Wielton.

Check Also

Goodyear wspiera floty transportowe w spełnianiu nowych wymagań

Od lipca br. unijny obowiązek stosowania systemów TPMS w oponach pojazdów ciężarowych obejmie także opony …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Newsletter

Zapisz się do naszego newslettera aby nie ominęła Cię żadna nowość ze świata dużych samochodów.