To już 12. edycja konkursu Listki CSR tygodnika „Polityka”, w którym wyróżniono liderów zrównoważonego rozwoju wśród polskich przedsiębiorstw. Firma Solaris ponownie została nagrodzona Srebrnym Listkiem. Wśród najważniejszych zrealizowanych projektów środowiskowych znalazł się przegubowy autobus wodorowy, zdobycie etykiet EPD dla dwóch modeli oraz program edukacyjny MiastoMisja.
Ogólnopolski tygodnik „Polityka”, firma Deloitte oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu już po raz 12. przeprowadzili zestawienie firm wyróżniających się działaniami w obszarze zrównoważonego rozwoju. Srebrne Listki przyznano przedsiębiorstwom, które w swojej codziennej działalności deklarują uwzględnianie większości kluczowych rozwiązań z zakresu zrównoważonego rozwoju. Te firmy wdrażają już wysokiej jakości rozwiązania i ujawniają informacje związane z ich działalnością w obszarze ESG. Firma Solaris otrzymała to wyróżnienie już po raz trzeci.
– Jako firma wyznaczająca kierunek działań w elektromobilności chcemy być również przykładem dla innych przedsiębiorstw w zakresie odpowiedzialnego funkcjonowania i oddziaływania na gospodarkę, otoczenie społeczne i środowisko. Dziękujemy za to wyróżnienie. To wspaniała motywacja do kontynuowania naszej pracy!” – powiedziała Agata Stańda, Członek Zarządu ds. Strategii, Transformacji i ESG w Solaris Bus & Coach sp. z o.o.
Solaris zgłosił do konkursu trzy inicjatywy, zrealizowane w 2022 roku, które w sposób szczególny stanowią o wprowadzaniu konkretnych działań na drodze do zrównoważonego rozwoju: przegubowy autobus wodorowy Urbino 18 hydrogen, uzyskanie etykiet EPD dla dwóch modeli autobusów oraz program edukacyjny MiastoMisja Solaris. Działania firmy w sposób szczególny wspierają dwa Cele Zrównoważonego Rozwoju: Cel nr 12: Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja oraz Cel nr 13: Działania na rzecz ochrony klimatu.
Przegubowy autobus wodorowy Urbino 18 hydrogen jest odpowiedzią producenta na coraz większe zapotrzebowanie rynku na tego typu pojazdy. Sercem tego modelu jest najnowocześniejsze dostępne na rynku ogniwo wodorowe. W ogniwie wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, premierowy pojazd doskonale sprawdzi się na długich trasach.
Drugą zgłoszoną inicjatywą było uzyskanie etykiet EPD (ang. Environmental Product Declaration) dla dwóch modeli pojazdów. To międzynarodowa etykieta środowiskowa, która ma na celu dostarczenie klientom rzetelnych danych dotyczących wpływu na środowisko danego produktu w całym cyklu jego życia. Etykiety EPD zostały przyznane dla Urbino 18 electric oraz Urbino 12 hybrid.
MiastoMisja Solaris to z kolei projekt edukacyjny z ekologiczną misją w tle, dedykowany uczniom klas 1-3 szkół podstawowych. Celem akcji jest zwiększanie świadomości środowiskowej najmłodszych i zachęcanie do korzystania z komunikacji publicznej. Na program składały się trzy elementy: konkurs kreatywny, warsztaty ekoedukacyjne i gra miejska. MiastoMisja została zrealizowana na terenie Poznania i powiatu poznańskiego.
Szczegółowe przedstawienie projektów firmy z obszaru ESG można znaleźć w Raporcie Zrównoważonego Rozwoju. Kolejna edycja raportu, za rok 2022, zostanie opublikowana w najbliższych tygodniach.